Bijrijder vernield in psychische toestand voorruit. Wie betaald de schade?

Moet zijn verzekering (WA) de schade dekken?

In mei vorig jaar heeft een bijrijder in psychische toestand het voorruit van onze auto vernield.
De bijrijder is hierna opgenomen in een kliniek.

De verzekering van de bijrijder wil niet vergoeden omdat zij vinden dat de bijrijder de ruit opzettelijk heeft vernield.
Wij denken daar anders over, personen in een psychische toestand weten helemaal niet wat ze doen, weten niet eens waar ze mee bezig zijn, kunnen niet helder denken etc.

Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
ItisILeClerc
11 jaar geleden
speelt hij bij PSV?

Het beste antwoord

In een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP), die maar in enkele situaties wettelijk verplicht is (denk aan autobezitters) staat vaak een bepaling als de volgdende:

In zo'n AVP kom je vaak een bepaling tegen als:
"Uitsluitingen
a Opzet
Niet gedekt is de aansprakelijkheid:
1 van een verzekerde voor schade veroorzaakt door en/of
voortvloeiend uit zijn opzettelijk en tegen een persoon of
zaak gericht wederrechtelijk handelen of nalaten;"

Aantonen dat geen sprake is van opzet leidt slechts tot een welles-nietes spel met de verzekering. Overigens heb jij in feite niets van doen met de verzekering van de tegenpartij.

Als de verzekering van de tegenpartij, om wat voor reden dan ook, weigert de schade te vergoeden dan zal de tegenpartij dit zelf moeten doen aan jou. Bedenk ook, dat wanneer de tegenpartij geen AVP-verzekering zou hebben gehad, dit ook het geval zou zijn geweest.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voordat dit bij ons gebeurde heeft hij tuinen vernield en bij buren schade aangericht. Deze zijn wel allemaal vergoed. Er moet een gehele nieuwe voorruit in, de schade is over 500 euro. De bijrijder heeft geen geld.
Komen wij dan zelf voor de kosten te staan?
Dan kan je beter niemand dan je eigen gezin mee laten rijden, want stel je voor dat er onderweg iets door je passagier gebeurt.
Computoon
11 jaar geleden
Bij een verzekering kun je helaas nooit zeggen: 'jullie hebben X, Y en Z vergoed, dan moeten jullie dit ook vergoeden.'. Elk geval wordt apart bekeken.De mogelijkheid bestaat ook, dat de betrokkene al een zodanig dossier heeft opgebouwd, dat diens verzekeraar steeds minder toeschietelijk is geworden. Ook een verzekering is gewoon een bedrijf (en kan zijn klanten eruit zetten als ze meer geld kosten dan opbrengen.) Dat de bijrijder geen geld heeft, is geen reden dat hij de schade niet zou hoeven te vergoeden, dat zijn twee verschillende zaken. Als de verzekeraar definitef 'niet thuis' geeft, ondanks dat de zaak opnieuw is voorgelegd aan een interne klachteninstantie daar, is het laten uitbrengen van een dwangbevel door de deurwaarder nog een optie. Maar gezien de kosten en de wetenschap dat de tegenpartij geen geld heeft, zal dat niet echt een oplossing zijn. Mee laten rijden van mensen brengt altijd een risico met zich mee. Er zijn ongevalleninzittendenverzekeringen maar die zijn voor een ander soort schades. Als je een 'gewone' rechtsbijstandverzekering hebt, lijkt het me verstandig die in te schakelen voor advies bij het halen van je recht. Zo niet, dan is het misschien handig het Juridisch Loket te raadplegen (vroeger: Bureau voor Rechtshulp). Dit is een door de overheid gesubsidieerde advies- en doorverwijsinstelling voor mensen met juridische conflicten.Je kunt hier in eerste instantie vrijblijvend een vraag stellen. Ze zijn gevestigd in de grotere plaatsen.

Andere antwoorden (1)

Er is geen gelijk , de dader dus de zgn patiënt is verantwoordelijk :( en wat zijn verzekering zegt tegen jou is niet van belang , dat moet hij of zij daarmee zelf uit vechten (of zijn ? ) sorry dan toch de bestuurder hij is de gene die toegang en toestemming gaf van stap maar in , je blijft als chauffeur min of meer verantwoordelijk voor je passagiers . Tja toch nog een keer in beroep gaan en vraag naar redelijkheid en billijkheid is patiënt op die dag opgenomen ? Dan iets meer kans , je brengt dan iemand naar een ? In een crises situatie . Maar je blijft overgeleverd aan de goeden tieren Vd verzekering . Succes .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we waren met omwonenden al bezig om hem op te laten nemen.
3 dagen na deze gebeurtenis werd hij opgenomen.
Maar voordat dit bij ons gebeurde heeft hij tuinen vernield en bij buren schade aangericht. Deze zijn wel allemaal vergoed.
Er moet een gehele nieuwe voorruit in, de schade is over 500 euro. De bijrijder heeft dat geld niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat jullie dat meegemaakt hebben , probeer nogmaals bij de verzekering aan te kloppen en doe een beroep op redelijkheid en billijkheid . Tja vraag dat tv programma waar ze met een advocaat met je mee gaan . Succes .ps . En je eigen rechts bijstand van je auto verzekering ?