Hoe hoog is een boete voor baldadigheid?

ik heb vandaag een bekeuring gekregen voor baldadigheid omdat ik op een dak stond van een openbaar gebouw omdat ik mijn bal van het dak wou halen. toch kreeg ik deze bekeuring. ik heb mijn gegevens afmoeten geven zodat ze de bekeuring thuis kunnen sturen. ze wisten niet wat de prijs zou worden. hoe hoog zou die bekeuring kunnen zijn hiervoor terwijl ik niks gedaan heb??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Antwoorden (2)

Die is 180 euro.

In tegenstelling tot mijn voorgangers bestaat baldadigheid wèl in de wet. Ook bekent als straatschenderij.

Het valt niet onder vernieling, tenzij je het doel had om iets daadwerkelijk te vernielen, dan spreek je van artikel 350 wetboek v strafrecht.

Als jij in een jolige bui (biertje op?) een fiets zag liggen en dacht: Ik ga daar eens (even direct gezegd) de paljas uithangen en zogenaamd leuk op een fiets springen, dan valt dit onder baldadigheid. Artikel 424 W.v.Sr.

Nog even voor de duidelijkheid:
Van vernieling is pas sprake als jij echt het doel had om een goed te vernielen. Jij ziet iets en bv in een kwade bui of iemand anders te benadelen ga jij het goed dusdanig behandelen dat het onbruikbaar wordt of schade krijgt. Je hebt het doel en je voert deze ook uit met schade tot vervolg.

Bij baldadigheid hoeft er geen schade te zijn en er hoeft geen aangifte van de eigenaar te zijn. Plus de opzet van de dader (jij dus) is niet vernielen maar puur baldadig gedrag. En dat gaat je dus 180 euro kosten.
Mocht de eigenaar nog aangifte tegen jou gaan doen er is schade aan de fiets ontstaan door jouw jolige gedrag, dan moet je ook nog eens de schade vergoeden. En nee, dit kan niet via de verzekering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wetboek van Strafrecht, artikel 424

"1

Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen jaar is verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijke overtreding onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste drie dagen of geldboete van de eerste categorie worden opgelegd. "

Maximale hoogte van de boete in de eerste categorie: euro € 390.- (behalve wanneer lid 2 van het artikel hierboven van toepassing is. ) Ben je jonger dan 16: euro 195.-.

Eerlijk gezegd, vermoed ik dat voor 'bal van het dak halen' niet de maximale euro 390.-/euro 195.- in rekening wordt gebracht. Als je kijkt in de 'Boetebase' dan wordt voor "klimmen of zich bevinden op daarvoor niet bestemd straatmeubilair" (wat ook een vorm van baldadigheid is) maar euro 90.- (onder de 16 de helft) in rekening gebracht (als klimmen verboden is volgens de APV.) En voor zich "zodanig ophouden data aan weggebruikers of omwonenden overlast of hinder wordt veroorzaakt" euro 130.- (onder de 16 de helft).

Dat lijkt er qua soort gedrag wel op. Laat ik eens gokken: de boete valt ergens uit tussen de euro 100.- en euro 150.- en als je jonger dan 16 bent de helft van deze bedragen.
Computoon