Waarom kun je nergens nagaan of iemand een strafblad heeft?

Soms gaan mensen, ondanks meerdere veroordelingen, telkens opnieuw de fout in. Als burger zou ik daartegen beschermd willen worden en, voordat ik met iemand in zee ga, willen weten of de ander een strafblad heeft. Ik vind mijn belangen (en het maatschappelijk belang) hier veel zwaarder wegen dan het privacybelang van degene die eerder veroordeeld werd. Toch zijn die gegevens niet openbaar. Waarom eigenlijk niet? Het zou veel mensen een hoop ellende kunnen besparen.

Pieter2011
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K

Het beste antwoord

In veel sectoren zoals kinderopvang, chauffeurs maar ook bij bv schietverenigingen moet je een VOG (verklaring van goed gedrag) kunnen overleggen, maar als burger kan dat volgens de Wet op de Privacy niet. Dan moet je maar op iemand vertrouwen.

Voor werkgevers is een VOG overigens ook niet sluitend. Denk maar aan kortgeleden de zaak op het Kinderdagverblijf in Amsterdam. Deze man had in Duitsland een strafblad, maar heeft na zijn emigratie een VOG aangevraagd in Nederland, en daar was hij niet bekend/had geen strafblad.

Ik ben het helemaal met je eens, en ik zou ook graag een openbaar register zien, maar helaas als crimineel wordt je in nederland goed beschermt!

Ik ben echter van mening dat als je de wet overschreid, de wet jou ook mag overschreiden.
Voor wat, hoort wat.
Maar het blijft Nederland........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat veel burgers dan "vooroordelen" zouden maken, stel iemand heeft een strafblad als inbreker. Je zou je dan per definitie niet meer echt veilig voelen in je eigen huis terwijl de persoon in kwestie het misschien wel echt nooit meer doet.

Als je het overigens wil weten kan je (bv. als werkgever) vragen om een bewijs van goed gedrag, iemand met een strafblad krijgt die niet / niet zomaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of wat als het strafblad onterecht is, er gebeuren vaker "fouten"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dergelijke zaken uit privacy overwegingen niet aan iedereen meegedeeld kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de privacy te waarborgen.
Als je veroordeeld bent en je straf hebt uitgezeten is dat voldoende. Als het openbaar zou zijn heb je eigenlijk levenslang (wat ik voor sommige vergrijpen trouwens best vind).
En ja, mensen kunnen veranderen. Na een celstraf zou de dader veranderd kunnen zijn en ook dan zou het niet terecht zijn om hem te blijven straffen door bevooroordeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt om een bewijs van goed gedrag vragen. Volgens mij staat daar de rest van je leven op of je iets op je kerfstok hebt hangen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, doorgaans maar x jaar lang. Hangt er geloof ik ook vanaf wat je precies hebt gedaan., maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een VOG of het wordt afgewezen. De reden zal niemand te weten komen. Zowel jij als je werkgever niet.
Als je 100% zekerheid wilt hebben moet je een VOG eisen als het verleden van iemand zo belangrijk voor je is. Als werkgever kan je dat wel vragen. Je kunt wel zoeken in een openbaar register of iemand failliet is en een curator heeft. Strafrechtelijk kunnen recidivisten al lastig aan werk komen, ze zouden helemaal geen leven hebben als derden en de hele maatschappij hun strafblad zouden kunnen lezen. Los van hun privacybelang, ze worden gedemotiveerd en de kans dat ze uit frustratie opnieuw de fout in gaan wordt drastisch verhoogt als je zo'n openbaar register zou instellen, denk je niet?
Straffen zijn er niet alleen voor vergelding en genoegdoening, maar ook ter preventie van nieuwe strafbare feiten.