Heeft aangifte doen in mijn situatie wel ''zin''?

Ik werk voor een zorgorganisatie in de nachtdienst,waar ik bepaalde routes moet rijden en op alarmeringen van cliënten moet reageren.
Ik ben een paar weken geleden in mijn nachtdienst belaagd door een paar jongens,belaagd in de zin dat ze me eerst toeriepen (daar werd ik nog heet nog koud van),maar later na een paar minuten geroep riepen ze dat ze er wel even aan kwamen,dat nam ik niet serieus en liep gewoon kalm door.
Maar het was wel serieus en ze kwamen er wel aan,van twee kanten,zodat ze mij in konden sluiten.
Op dat moment wist ik dat het serieus was en ben toen iets harder gaan lopen.
Ik kon op tijd bij een cliënt naar binnen gaan,maar de jongens bleven in de buurt rond lopen en fietsen en steeds naar binnen kijken bij mijn cliënt waar ik op dat moment was.
Ook kwamen ze bij de cliënt naast het huis.
Ik ben gewoon mijn werk gaan doen,maar ik was erg bang want ik moest ook weer weg.
Heb gelukkig de beveiliging van mijn werk kunnen bellen,en die zijn best snel gekomen.
De jongens waren ineens weg.
Ik ben toen onder begeleiding weer naar mijn auto gebracht en ben weer mijn weg kunnen vervolgen.
Ik was op het moment dat het gebeurde wel erg bang en voelde me echt serieus bedreigd.
Ook de dagen erna moet ik toegeven er last van gehad te hebben.
Nu heb ik hier met mijn leidinggevende gesprekken over gehad,en die gaf aan dat ik er over na moest denken om hier aangifte over te doen bij de politie.
Maar heeft dit zin? Wat kan de politie hier nog aan/mee doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

ik zou zeker aangifte doen.
mogelijk zijn deze rotzakkies al bekend bij de politie, en worden ze hierop iig aangesproken.
zo niet, dan is jouw aangifte er toch een: ze zullen dit soort geintjes wellicht vaker flikken, en hopelijk doen ook anderen aangifte als iets soortgelijks ze overkomt.

ook niet ongelangrijk: als je aangifte doet, dan onderneem je actie, je geeft hiermee aan dat dit niet acceptabel voor je is.
gevoelsmatig lijkt me dat beter dan het er maar bij laten zitten.

sterkte nog met verwerken!
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nu niks, maar je kunt een historie opbouwen en als er dan vaker dit soort voorvallen zijn, dan kan dat helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen heeft ALTIJD zin... Hoe meer aangiftes, hoe meer signalementen, hoe meer getuigen, hoe meer slachtoffers, hoe groter de pakkans en hoe zwaarder de straf...

Aangifte heeft ALTIJD zin..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit in elk geval al aangeven, met zoveel mogelijk details.

Het is dan nu nog een klacht tegen onbekenden, als het weer voor valt, gaan ze je ten minste niet vragen waarom je de eerste keer geen aanklacht neerlegde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen heeft altijd zin. Al is het alleen al om een reeel beeld te hebben van criminaliteit in Nederland.
Daarnaast kan het je zelf een beter gevoel geven: je hebt gedaan wat je kon.
Misschien gaat de politie er wel achteraan en was dit precies het incident waar ze op zaten te wachten om de jongens te kunnen aanpakken!
Ten slotte is het inderdaad handig om een historie op te bouwen, voor het geval dat het vaker gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aangifte heeft mss niet zo veel zin onder het mom van: tegen wie? Maar het aangeven moet je zeker doen. Ze zouden daar eens wat vaker kunnen gaan patrouilleren en dat schrikt al wel af voor die jonge lui.
Een taak van de politie is namelijk ook dat alle burgers zich veilig voelen, dus ik denk dat een beetje goeie agent(te) zeer zeker wat voor je kunnen doen.
En wat je misschien bij je leidinggevende aan zou kunnen kaarten, is dat een cursus zelfverdediging een idee zou kunnen zijn voor alle medewerkers. Dit kan je ook een bepaalde zelfverzekerheid geven waardoor je dat ook uitstraalt naar de omgeving.

Sterkte, ik hoop dat dit incident je plezier aan je werk niet zal ontnemen, dat is het niet waard!!

Toegevoegd na 1 uur:
Ik wou mijn stelling van dat aangifte doen niet zoveel zin heeft nog even onderbouwen hoor ;-) :

Ik speel nu even voor advocaat van de duivel hoor! Maar wat zou je dan moeten zeggen, wat luid de aanklacht? Zijn er getuigen? Wat is er gezegt? Is het slachtoffer lichamelijk aangeraakt?Een aangifte heeft meer nodig dan alleen een ervaring van het slachtoffer…....snap je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heet het dan niet "melding maken"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vond ik op de site van de politie . Ik weet het eigenlijk niet zo goed dan.....gewoon maar gaan dan en de politie verteld wel hoe en wat. Aangifte doen van bedreiging
Van bedreiging moet u als bedreigde persoonlijk aangifte doen op een districtsbureau van de politie. Als het nodig is volgt een verwijzing naar specialistische afdelingen van de politie.
Het gaat dan op de volgende vormen van bedreiging:
■met openlijk geweld met vereende krachten, of
■tegen een internationaal beschermd persoon of diens goederen, of
■met een misdrijf waarmee de algemene veiligheid van personen in gevaar wordt gebracht, of
■met verkrachting, of
■met aanranding, of
■met een misdrijf tegen het leven gericht, of
■met gijzeling, of
■met zware mishandeling, of
■met brandstichting. De aangever moet zich ook daadwerkelijk bedreigd hebben gevoeld; met andere woorden: er moet sprake zijn geweest van een reële/serieus te nemen bedreiging.
Kort en bondig! Altijd aangifte doen en klacht indienen tegen onbekenden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik speel nu even voor advocaat van de duivel hoor maar Ik ben het absoluut met je eens hoor! Maar wat zou je dan moeten zeggen, wat luid de aanklacht? Zijn er getuigen? Wat is er gezegt? Is het slachtoffer lichamelijk aangeraakt?Een aangifte heeft meer nodig dan alleen een ervaring van het slachtoffer.......snap je. Akelige ettertjes, ze hebben geen flauw benul wat ze een ander aan doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men zich bedreigt voelt is dat al voldoende om klacht in te dienen tegen onbekenden. Het geeft geen pas om te wachten TOT er iets gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intimidatie, bedreiging, zich bedreigt voelen, zich onveilig voelen door omstandigheden door derden...
Klacht indienen bij de politie, tenslotte zijn zij er voor ons te helpen en te beschermen wat ze graag doen.
je kunt twee dingen doen:

aangifte: doe je voor jezelf. kost veel tijd en de kans dat het tot resultaten leidt is klein.

melding: kan ook telefonisch. kost weinig tijd en kan op termijn wel tot resultaten leiden indien er meerdere meldingen binnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het doen van aangifte kan de politie wel vaker in de buurt patrouilleren, zeker in de nachten dat jij daar moet zijn.
Is wellicht ook een veiliger gevoel voor je en verlaagd de drempel om daadwerkelijk aangifte te gaan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk aangifte doen ! Extra surveillance kan nooit kwaad en bovendien kunnen zij je adviseren wat doen indien het nog eens gebeurd.
Misschien voel je je ook wat veiliger als je een geluids-alarm aanschaft die een immens lawaai laat horen als je de knop indrukt, dan wel een plug uittrekt.
Ik wens je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou sowieso aangifte gaan doen .Ubent en voelde zich onveilig en bedreigd en wie weet wie ze nog meer hebben belaagd .

Doet die beveiliging van Uw werk hier verder niets mee ? zou toch ook moeten denk ik dan.
verbaasd me eigenlijk dat ze U er mee opzadelen .
Ik zou dit niet pikken .

dus wel doen is mijn advies !
sterkte gewenst .