Gevolgschade (aansprakelijkheidsrecht)
schade die als gevolg van een doen of nalaten of door een product is ontstaan

Gevolgschade
Een ziek paard steekt alle paarden van de manege aan. De paarden moeten worden afgemaakt en de boxen worden afgebroken

Ten gevolge van zware storm is een grafsteen omgevallen en is er schade ontstaan aan een naburig graf. De schade aan het naburige graf is gevolgschade.

De kortsluiting in het strijkijzer is ontstaan door een oorzaak in het strijkijzer zelf en valt dus onder ‘eigen gebrek’. De schade die ontstaat door de brand noemen verzekeraars gevolgschade

Vervolgschade (aansprakelijkheidsrecht)
is een niet-juridische term, die door verzekeraars gebruikt wordt om schade aan te duiden die niet rechtstreeks een gevolg is van het schadebrengende feit.

Dat kan zijn: schade aan ‘lijf en goederen’ als gevolg van brand, storm, verzakking, instorting, lekkage, leidingbreuk, stroomuitval, stuifsneeuw enz.
Er is lekkage in de badkamer. De lekkage is veroorzaakt tijdens een zware storm met slagregens. Door de lekkage ontstaan lelijke plekken op het plafond.

Bij lekkage van waterleidingen of de centrale verwarming is schade ontstaan aan plafond of vloerbedekking.

Door de brand heeft de buurman waterschade door het bluswerk.

Na brand in een gebouw zijn er kosten voor het opruimen van vrijgekomen asbest

Door de herstelwerkzaamheden van de badkamervloer zijn de wandtegels eraf gevallen. Dit zou onder vervolgschade kunnen vallen.
Als wandtegels al los zitten (buiten de oorzaak van de lekkage), en op enig moment sowieso eraf zouden vallen, kan het zijn dat de Verzekeraar dit niet als vervolgschade ziet.

Precies definiëren wat vervolgschade is, is erg moeilijk, doordat het geen juridische term is.