mag je in gijzeling genomen worden wanneer je geen geld heb?

ik heb vernomen dat justitie mij wil gijzelen en ik weet niet waarom, nu ben ik thuisloos en heb ook geen uitkering
zover mij bekend is een gijzeling een dwangmiddel tot betalen, maar als je nu geen geld heb mag de gijzeling dan wel doorgaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan het dat je niet weet waarom justitie je wil gijzelen? Je bent thuisloos, kan het zijn dat er eerdere brieven naar bijvoorbeeld een vorig adres zijn gegaan? Want gijzeling is een maatregel die echt niet zonder enige waarschuwing wordt uitgevoerd, er moet dan heel duidelijk sprake zijn van een herhaalde weigering om een bepaalde vonnis uit te voeren/te betalen. Als het goed is, zou je eerst heel wat aanmaningen moeten ontvangen. Nu kan dát natuurlijk juist een probleem zijn als je thuisloos bent, maar hoe weet je dan dat je gegijzeld mag worden? Ik zou als ik jou was in elk geval juridische hulp zoeken. Ook voor de aanvraag van een uitkering, waarom heb je die niet? Zou je er wel recht op hebben? En waar verblijf je nu, of waar slaap je 's nachts? Ik probeer gewoon wat mee te denken hoor, thuisloos zijn lijkt me al vreselijk, weten dat je elk moment gegijzeld kunt worden geeft helemaal het gevoel dat je vogelvrij bent. Als je hier geen actie op onderneemt en niet betaalt of aan het vonnis voldoet dat blijkbaar uit staat, dan kun je daar niets aan doen en zul je gewoon een keer opgepikt worden. Bij gijzeling zit je in principe tot je het bedrag betaald hebt volgens mij, dus mij lijkt dat je dat wilt vermijden. Heb je wel contact met een hulpverlenende instantie?

Het beste antwoord

Om iemand te mogen gijzelen (lijfsdwang) moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:
- Er wordt niet voldaan aan het vonnis.
- De geëxecuteerde is redelijkerwijs in staat om aan het vonnis te voldoen.
- De gebruikelijke executiemiddelen zoals beslag sorteren geen resultaat of kunnen geen resultaat sorteren.
- De prestatie richt zich niet tot het betalen van een geldsom, met uitzondering van een uitkering voor levensonderhoud, zoals alimentatie.

Kennelijk ben je veroordeeld tot het betalen van iets, maar heb je dat niet gedaan. Justitie is van mening dat je wel kúnt betalen. Als je vindt dat je ten onrechte gegijzeld wordt, dan zal je (pro deo) advocaat dat kunnen aanvechten.
bamibal
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ten eerste is er een groot verschil tussen gijzeling en in hechtenis nemen
Als je een boete niet betaald kan de politie je in hechtenis nemen of je moet alsnog betalen