mag je in gijzeling genomen worden wanneer je geen geld heb?

ik heb vernomen dat justitie mij wil gijzelen en ik weet niet waarom, nu ben ik thuisloos en heb ook geen uitkering
zover mij bekend is een gijzeling een dwangmiddel tot betalen, maar als je nu geen geld heb mag de gijzeling dan wel doorgaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Om iemand te mogen gijzelen (lijfsdwang) moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan: - Er wordt niet voldaan aan het vonnis. - De geëxecuteerde is redelijkerwijs in staat om aan het vonnis te voldoen. - De gebruikelijke executiemiddelen zoals beslag sorteren geen resultaat of kunnen geen resultaat sorteren. - De prestatie richt zich niet tot het betalen van een geldsom, met uitzondering van een uitkering voor levensonderhoud, zoals alimentatie. Kennelijk ben je veroordeeld tot het betalen van iets, maar heb je dat niet gedaan. Justitie is van mening dat je wel kúnt betalen. Als je vindt dat je ten onrechte gegijzeld wordt, dan zal je (pro deo) advocaat dat kunnen aanvechten.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Civiele_gijzeling

Ten eerste is er een groot verschil tussen gijzeling en in hechtenis nemen Als je een boete niet betaald kan de politie je in hechtenis nemen of je moet alsnog betalen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100