Als je bedoelt of de gemeente geld krijgt van het rijk, dan is het antwoord ja. Dat noemen we echter geen subsidie. Via een ingewikkelde berekening stort het rijk een bedrag in het Gemeentefonds, vanwaaruit het via een nog ingewikkelder berekening wordt verdeeld over de gemeenten. Vier keer per jaar worden de bedragen herberekend, dus een gemeente kan met mee- en tegenvallers te maken krijgen.
Soms krijgt een gemeente echte subsidie, maar dan voor zaken waarvoor in principe een burger of bedrijf ook subsidie zou kunnen krijgen. Bijvoorbeeld het restaureren van een monument, een werklozenproject of het onderhouden van een natuurgebied. Die subsidie kan komen van de provincie, het rijk of uit Brussel.
teusvh