Hoe kan je een dokter aansprakelijk stellen als er iets fout zou gebeuren?

Stel bijvoorbeeld dat je een aanslepende ziekte hebt en je bent dikwijls naar de dokter (specialist) geweest op raadpleging;

Stel dat deze dokter wel degelijk van op de hoogte was dat je een bepaalde afwijking of een ziekte hebt maar hij of zij heeft je daar nooit iets over gezegd en dus ook niet behandeld;

En stel als je dan op een gegeven moment zou sterven door die ziekte of afwijking, kunnen mijn ouders of mijn partner die dokter (specialist) dan aanklagen en aansprakelijk stellen?

Zo ja, hoe doe je dat precies?

Ik woon in België trouwens...

Mvg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Tot op heden kunnen slachtoffers hun vordering enkel richten tegen de aansprakelijke arts of het
ziekenhuis, en dat op voorwaarde dat zij een fout, hun schade en een causaal verband tussen beide
kunnen aantonen. Vaak is deze bewijslast te zwaar voor de patiënt en blijft deze onvergoed voor zijn
schade uit een medisch ongeval. Ook is het dikwijls onduidelijk wie precies de fout heeft begaan,
bijvoorbeeld wanneer de patiënt werd behandeld door een team van zorgverleners.
De verzekering van de arts voor zijn beroepsaansprakelijkheid is geen afwijking van het
aansprakelijkheidsrecht, maar vormt daar eerder een verlengstuk van. Het feit dat de arts verzekerd
is, doet immers geen afbreuk aan het aansprakelijkheidsrecht, waardoor de patiënt nog steeds de
aansprakelijkheid moet bewijzen. De verzekering betekent enkel dat de arts een solvabele
tegenpartij is, en dus niet dat de bewijspositie van het slachtoffer verbetert.

In feite is het een hele boterham en niet zo simpel,daarom raadpleeg je best volgend document:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/786/945/RUG01-001786945_2012_0001_AC.pdf
fremar