Hoe weet Buma welke muziek je draait in de winkel?

Als ik heel de dag Madonna zou draaien, dan is het wel zo eerlijk dat alleen Madonna hierover haar centjes krijgt. Maar hoe weet Buma dan dat ik dit heel de dag draai?
Moet je een soort van playlist opgeven ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Heb even op de site van Buma/Stemra gekeken en ben ook niet heel veel wijzer geworden... Ik begreep dat het aan diverse aspecten ligt... en dat je de gewenste muziek moet doorgeven aan hun...

Wellicht heb je hier wat aan:

Om muziek te laten horen ofwel openbaar te maken, heeft u toestemming nodig van de maker van de muziek, de muziekauteur of -uitgever.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe gebeurt er helemaal niets met het feit dat je de hele dag alleen maar Madonna draait. Jij koopt een licentie bij BumaStrema, het geld van alle licenties bij elkaar komt in een grote pot en dan wordt min of meer precies bij gehouden hoeveel, hoe lang en waar welke muziek wordt afgespeeld. Dit gebeurt allemaal automatisch en gebeurt voornamelijk op de radio, webstreams en tv. Je kan eventueel je playlist doorgeven aan BumaStrema, maar wij weten niet wat daarmee gebeurt. Hoe alles gaat en hoeveel er per minuut wordt uitbetaald aan de rechthebbenden, is niet bekend.

Als jij dus een radiostream hebt, dan gaat het automatisch. Maar zodra je een eigen muzieklijst hebt dan komen we in een grijs gebied en is het niet zeker te zeggen wat er met jouw muziekvoorkeur gebeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe weten ze dat niet, zoals gezegd gaan alle winkel opbrengsten in een pot en word er een verdeling gemaakt, dit is gedaan om het voor winkeliers eenvoudig te houden, omdat het voor winkeliers en of openbare ruimtes bijna niet te doen is om een exacte lijst bij te houden.
van een deel weten ze wat er gedraaid word omdat winkeliers al hebben aan gegeven dat er bv dagelijks een bepaalde zender op staat,
als je winkelier bent en je van mening bent dat er een eerlijke verdeling word gemaakt dat zul je een lijst bij moeten houden van wat er in je winkel word gedraaid zodat ze naar aanleiding daarvan een eerlijke verdeling kunnen maken.