Mag een agent een geboeide arrestant meerdere vuistslagen in het gezicht geven?

Ik ben een tijd geleden getuige geweest van een hardhandige arrestatie tijdens het stappen. Er ontstond een opstootje maar de politie hield de verkeerde jongen staande die vervolgens op ietwat onbeleefde wijze vroeg waarom de agent de relschopper niet in de kraag vatte, hierop sommeerde de agent de jongen weg te gaan die weigerde dit. Hierop wilde de agent hem tegen de grond drukken en arresteren de jongen trok zich los en de agent deelde een klap uit waarop de jongen terug sloeg. Uiteindelijk werd de jongen door 5 agenten geboeid een politie busje ingegooid en kreeg toen 2 stompen in het gezicht van de agent waar hij een aanvaring mee kreeg. Toen omstanders verhaal gingen halen zei de agent dat de jongen hem in het gezicht spuugde en dat hij "gepast" geweld had gebruikt, niemand heeft de jongen overigens zien of horen spugen. Kan dit wettelijk en is het eerlijk, of kan ik hier niet niks van zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Het gaat fout op het moment dat de agent tegen de jongen zegt dat hij moet weg gaan en de jongen dit niet doet.
Daarna wordt de jongen gearresteerd, hij had ook mee kunnen werken, de agent had het recht hem te arresteren omdat hij niet weg ging.
Daarna ontstaan dingen die niet hadden moeten gebeuren, maar je kan in zo'n geval niet alleen de schuld bij de agent leggen.

Het gebruikte geweld is nooit goed te praten, mag niet en is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat fout op het moment dat de agent denkt boven de wet te staan. Jij zou waarschijnlijk ook niet als een mak lammetje weglopen. Ik heb niks tegen politie maar er lopen er veel die denken op deze manier te moeten optreden. Daar gaat je respect als agent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wel , ik heb daar niets te zoeken en heb er blijkbaar niets mee te maken, dan maar een mak lammetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@PNvraag, wat een onzin. Er zit nog een grijs gebied tussen er het niet mee eens zijn en weglopen als een mak lammetje. Deze gozer ging de confrontatie aan. Eigen schuld. Moet je in Spanje doen, dan is hij hier nog soft behandeld. En over het respect: Voor die jongen is hij weg, een agent die dat stappende volk met een grote bek en die alles verzieken eens heel goed aanpakt, daar groeit mijn respect juist voor. @Nelly 3 Dikke plus!

Andere antwoorden (5)

Tuurlijk niet, een agent mag geen geweld gebruiken. Wel om zich eigen te verdedigen als hij in het nauw wordt gedreven, maar dat lijkt me niet op te gaan bij een GEBOEIDE arrestant.

Bovendien hebben ze om zichzelf te beschermen zal van tools bij hun, waaronder pepperspray, wapenstok, pistool om te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
politie mag om verschillende redenen geweld gebruiken. echt niet alleen uit zelfverdediging. denk bijv geweld, om een verdachte te kunnen aanhouden. moet dan wel proportioneel en subsidiair zijn. is wettelijk allemaal prima afgedekt.
Dit optreden is beneden alle peil. Hier in Belgie kan je klacht indienen bij het Comité P dat de ongeregeldheden onderzoekt en of ze correct gehandeld hebben.
Heb even opgezocht hoe het in Nederland zit, zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk mag dit niet maar ze doen constant dit soort dingen en dekken elkaar dan altijd in zodat ze er mee weg komen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja sorry hoor, ik kijk er toch iets anders tegen aan, ok puur afgaande op het verhaal, het verdient geen schoonheidsprijs maar even het volgende:

De jongen gaat op een "ietwat onbeleefde wijze" de agenten te woord staan. Ik vermoed dat er een hoop agressie bij kwam kijken.
De agent zegt dat hij weg moet gaan
Dat weigerde hij??
Dan wordt hij aangehouden, gaat zich flink verzetten,
De agent MAG op zo'n moment geweld gebruiken maar de jongen slaat terug??
Er zijn 5 voor nodig om hem onder controle te brengen?
Dat zegt wel iets over hoe de jongen reageerde en over de vorm van zijn agressie.
En er schijnt (ik zeg schijnt) dat hij gespuugd heeft, maar stel dat dit WEL waar is, dan snap ik prima dat die agent hem 2 stompen geeft. Ook als hij van zich af aan het trappen was.

Ik heb veel in een druk horecagebied gewerkt, en veel agressieve jongeren gezien, de grootste bekken, willen vechten met de politie, "maken zelf wel uit wat ze doen"
Verpesten het altijd voor de welwillende stappers die plezier willen beleven, maar er zijn er altijd een paar die dat verzieken en zorgen voor een grimmig sfeertje.
Drank in de man, ruzie zoeken, en nu eens de tegen de verkeerde agent een grote bek gehad. Eigen schuld, moet je je maar gedragen.

Wat denkt die jongen wel niet dat hij is?

Nou die kan je mijns inziens niet hard genoeg aanpakken.
We willen allemaal, tenminste, dat wordt altijd geroepen, dat de politie harder moet aanpakken.
Oh, geweld tegen hulpverleners! Dat is not done! Aanpakken dat tuig!

Maar gebeurt dat eens, dan is het opeens allemaal "niet normaal" en is het gros verbouwereerd dat hij een klap voor zijn kop krijgt. En dan is niet de agressor, de jongen dus, de oorzaak van het verhaal, maar de agent die hardhandig optreedt. De omgekeerde wereld naar mijn mening.

Maar goed, bovenstaande is even mijn mening,
nu het wettelijke.

De politie mag geweld gebruiken om een aangehouden verdachte onder controle te krijgen. In sommige gevallen ook als hij in de boeien zit. Er zijn genoeg figuren die zo lenig zijn en zo hoog kunnen trappen, (ooit eens getuige van geweest) dan moet je wel geweld gebruiken.
Echter dit wordt behoordeeld in eerste instantie door de korpsleiding, bij letsel van meer dan geringe betekenis moet dit door de officier van justitie bekeken worden en deze zal uiteindelijk bepalen of het terecht is geweest.
Met andere woorden, daar kan je inderdaad nu nog niets van zeggen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ook zo'n bemoeial. Minder heftig , maar je snapt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een +
Er is steeds meer kritiek over het optreden van de politie.
En de politieagent moet steeds vaker op het matje komen als er geweld is gebruikt. Moeten ze zo'n knaap soms met twee woorden aanspreken en een aai over zijn bol geven en zeggen: "Niet meer doen, hoor."?
Van mij mogen ze hard optreden. Misschien ontstaat er dan weer wat ontzag voor het uniform. Je zult maar agent zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Volgens mij er ooit een hype ontstaan eind jaren negentig, dat het interessant was om alles wat met politie te maken heeft maar even te bashen. En veel zijn daar in blijven hangen heb ik het idee. Lees je een artikel op internet over dat bv de politie een vent die met een mes op hen afkwam werd neergeschoten. Dan moet je voor de gein eens de reacties lezen... Echt kansloos. "Had hij niet op de benen kunnen schieten dan??" en meer van dat soort ondoordachte zaken. Diep triest. En inderdaad, ze zal er maar aan moeten staan bij dat IWAB volk. Vreselijk wat een mentaliteit. Van mij krijgen ze alle respect! Gedraag je, dan is er niets aan de hand. Ga je om aandacht vragen, dan krijg je die ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier nog een leuk filmpje uit den oude doosch.
Ook een spuugincident, redelijk in het begin, ook een verdachte die daarna even hardhandig op de grond wordt gedonderd na het spugen. Ook hoor en zie je niets van het spugen, het is wel gebeurd. Kan het helemaal begrijpen: http://www.youtube.com/watch?v=1jGaa_1u0FE&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn inderdaad nogal dubbel als het om het gezag van de politie gast. Ze moeten harder optreden maar niet als ik het zie want dan vind ik het weer te hard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gast= gaat, lastig soms swype:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DrPhilips, dat ben ik mij bewust, maar ik wilde er mee aangeven dat vaak de oorzaak (de agressieve jongen met zijn gedrag) vaak wordt vergeten omdat men blijft hangen in het optreden van de agent. Begrijpelijk hoor, want het is heftig om daar getuige van te zijn, maar laten we aub niet vergeten wat de agressor in dit verhaal is. Normaal doen volgens de waarden en normen die gelden en er was nooit iets gebeurd. Sterker nog, dan had deze posting niet eens ontstaan. ;-) Met het andere filmpje (die in de reactie staat) wil ik mee aangeven dat het niet meteen duidelijk is (opmerkbaar) dat iemand spuugd. Dus het blijft een optie dat dat dus echt is gebeurd.
Verhaal heeft altijd 2 kanten.
Klinkt niet erg logisch dat er klappen worden uitgedeeld.
Dus je kan een klacht indienen over het optreden van de politie (link).
Echter als er daadwerkelijk in een gezicht wordt gespuugd en spuug komt in de ogen van de agentdan kan er sprake zijn van zware mishandeling. Door het contact van speeksel met oogvocht zouden er ziektes (hiv ed) kunnen worden overgedragen. In dat geval zou het in sommige gevallen toegestaan zijn om geweld toe te passen zelfs bij een geboeid iemand. Maar daar zal je pas achter komen als je contact hebt opgenomen met de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele goede waardevolle aanvulling! Dikke plus!