Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iemand zijn testament laat veranderen gaat dat gelijk in?

Hoi,

Mijn vader is in april overleden, en ik heb nog helemaal geen bericht van een notaris gehad dat ik iets erf, ik heb mijn vader al een lange tijd niet meer gezien
Alleen ben ik er achter gekomen dat hij 20 dagen voor zijn overlijden zijn testament heeft gewijzigd, gaat dat dan gelijk in?
Want hij wist dat hij ernstig ziek was.
Maar kindsdeel kan ik toch altijd krijgen?

Zal iemand mij hier verder mee kunnen helpen?

Groetjes Anja Bloem

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
954

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je vader getrouwd was, toen hij overleed, dan kun je nog niets opeisen, dat kan pas als de echtgenote is overleden. Je hebt altijd recht op een deel van de erfenis van je ouders. Voordat er een erfenis verdeeld wordt kan er behoorlijk wat tijd overheen gaan, als jouw vader niet getrouwd was toen hij overleed, dan kun je dus nog iets verwachten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zodra je vader zijn handtekening heeft gezet, gaat de verandering in, tenzij je vader dit op een andere datum in wilde laten gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een testament is geldig zodra het door alle betrokkenen is ondertekend.
In een testament kan een ouder zijn/haar kinderen wel degelijk onterven. In de bron lees je daar meer over. Je kunt wel aanspraak maken op je 'legitieme portie', maar dat is veel kleiner dan het kindsdeel.
In de bron lees je er alles over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een misvatting om te denken dat er vanzelf een notaris langskomt na het overlijden van iemand die een testament had laten opstellen. De nabestaanden (of een van hen) moeten daarvoor contact opnemen met een notaris of direct met het testamentenregister. Zie de links.
Op je kindsdeel heb je inderdaad recht, de zogeheten legitieme portie. Echter: wettelijk wordt dit beheerd door de nog levende geregistreerd partner/echtgenote, en als die het opmaakt heb je pech. Van die regeling kan binnen zekere grenzen worden afgeweken in een testament, dus het is zeker van belang e.e.a. te laten uitzoeken door een notaris.
NB: na vijf jaar is je recht op de erfenis verjaard.
(Lees meer...)
teusvh
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding