Moet een IJslands echtpaar, die in Nederland woont, bij de geboorteaangifte van een kind een vaste achternaam opgeven?

Sinds 1812 moeten Nederlanders een vaste achternaam hebben. In IJsland hanteren ze nog de vader - zoon en vader - dochter methode.

10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je een voorbeeld geven van die vader-zoon/vader-dochter methode?
ItisILeClerc
10 jaar geleden
@ mrtomaat: Per Sigurdsson en Helga Sigurdsdottir zijn broer en zus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En heet de vader dan Sigurd Tomaatson of Jan Sigurdsson? Hebben ouders dezelfde achternaam of niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vader heet dan Sigurd Vadersnaam.... Met andere woorden: de achternaam van de vrouw gaat altijd verloren als die weer een kind krijgt. Op zich is het dus een vaste regel. Kind krijgt naam van de vader ongeacht meisje of jongen maar omdat de vader én de moeder een andere achternaam heeft wordt het verhaal in Nederland lastig....
ItisILeClerc
10 jaar geleden
de vader heet Sigurd Haraldson
de moeder heet Gudrun Magnusdottir
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die Ijslanders hebben ook nog eens een vaste lijst aan voornamen waar je uit moet kiezen: http://www.ijsland-informatie.nl/namen.html
corzijlstra
10 jaar geleden
Een IJslander, die in Nederland komt te wonen, zal zich moeten registreren. Als hij in IJsland Sigurd Haraldsson heette, zal hij zich denk ik ook als Sigurd Haraldsson geregistreerd moeten zijn. Krijgt hij een kind, wat dan? Heet die zoon dan ineens Sigurdsson? Is dat niet in strijd met de Nederlandse regelgeving?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja we begrijpen de vraag Cor maar ik kan er echt geen antwoord op vinden, ben nu wel heel benieuwd.
Antoni
10 jaar geleden
Leuke vraag is dit! + 1 voor de vraag. Ik ben erg benieuwd naar het juiste antwoord, maar vermoed dat het antwoord op de vraag "Ja, het echtpaar moet een vaste achternaam opgeven" is. Grappig ook, dat ItisILeClerc de hele familie schijnt te kennen...!
corzijlstra
10 jaar geleden
Nu nog niemand het antwoord weet, heb ik de vraag ook gesteld aan SC Heerenveen, die de IJslander Alfred Finnbogason in hun gelederen hebben. Ik hoop, dat ik voor het sluiten van mijn vraag aan goeievraag antwoord van SC Heerenveen krijg. Dan kan ik het nog aan jullie meedelen. Belangstellende mogen mij per e-mail vragen, of ik het antwoord even doorgeef.. Mijn e-mailadres is corzijlstra@hotmail.com . Maar het zou leuk zijn, als iemand van jullie eerder met het antwoord komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het hier proberen: http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=1035 en ja ik wil graag het antwoord weten, iedereen kan elkaar mailen via het envelopje bovenaan, daarvoor hoef je je mailadres niet hier neer te zetten.
corzijlstra
10 jaar geleden
De voetballers Arnór en Eidur Gudjohnsen zijn vader en zoon. Vader vertrok in 1978 naar België en zoon werd geboren op 15 september 1978. Het zou erop kunnen duiden, dat in België geboren IJslandse kinderen dezelfde achternaam houden als de vader. Het zou ook nog kunnen, dat in IJsland de naam Gudjohnsen al een vaste achternaam was. In Nederland waren er voor Napoleon ook al mensen met een vaste achternaam.

Antwoorden (1)

Ja, lijkt mij wel
Immers er dient een achternaam te worden opgegeven.
Dit kan of mag van de vader of van de moeder zijn.

Hier het simpele knip en jatwerk

Geboorteaangifte
Ieder kind dat in Nederland wordt geboren, moet binnen 3 werkdagen na zijn geboorte worden aangegeven. Dit houdt in dat iemand (meestal de vader) bij de ambtenaar van de burgerlijke stand meldt dat het kind is geboren. De gemeente maakt een akte op van de geboorte, die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Dit is het juridische bewijs van de geboorte van het kind.

Neem bij aangifte altijd je eigen identiteitsbewijs mee en indien van toepassing ook jullie trouwboekje of erkenningsverklaring.

Aangifte verplicht
Aangifte doen van de geboorte van een kind is verplicht. In principe doet de vader dit. Als de vader niet bekend is, of niet in staat is om aangifte te doen, moet iemand anders het kind aangeven die aanwezig was bij de geboorte. Dit kan een familielid zijn, de verloskundige, arts of kraamhulp. In situaties waarin niemand aangifte mag of kan doen, neemt de burgermeester of een door hem aangewezen ambtenaar van de gemeente waarin het kind geboren is de aangifte over.
Bij de aangifte worden onder andere de volgende gegevens opgenomen:
• de voornaam of voornamen;
• de achternaam;
• het geslacht;
• de geboorteplaats
• de dag en het tijdstip van de geboorte;
• de voornamen en achternaam van de ouders;
• de plaats en dag van de geboorte van de ouders (voor zover deze bekend zijn).
Aan de aangifte van een geboorte zijn geen kosten verbonden.
Na de aangifte krijgt het kind direct een Burgerservicenummer (BSN).
Ook wordt het kind ingeschreven in de Gemeente Basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

http://www.verloskundigenpraktijkmeppel.nl/node/133
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/aangifte-geboorte-in-nederland
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind