Mag een sportschool zomaar de dienst veranderen na sluiten van de vestiging?

Er was een sportschool in het dorp en deze sportschool had nog 3 andere vestigingen elders. Maar deze vestiging in het dorp stopt ermee, nu ben ik wel nieuwsgierig of ze ook verplicht zijn om de vooruitbetaalde contributie weer terug te betalen.
Op de facebook van de sportschool staat dit:
"Voor de leden die hun contributie contant vooruit betaald hebben kunnen hun contractduur uitdienen op onze locatie in -------"
En dit: "door onze financiële situatie kunnen en mogen wij geen gelden terugbetalen."
Dit vind ik wel een beetje raar, want nu wordt je verplicht meer dan 10 km te reizen naar hun andere vestiging. En ze zeggen dat ze het niet kunnen en mogen terugbetalen, maar ik zou niet weten waarom. Het bedrijf is namelijk niet failliet en het gaat hier niet op een franchise.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Allereerst: je betaalt geen contributie of lidmaatschapsgeld aan een sportschool. Contributie betaal je aan een vereniging. Van een vereniging kun je lid worden, er is een bestuur en je kunt naar de jaarvergadering.
Bij een sportschool kan dat niet. Dat is een 'gewoon' bedrijf. Je kunt bij hen een abonnement afsluiten, net als bij een internetprovider.

Tweede punt: "door onze financiële situatie kunnen en mogen wij geen gelden terugbetalen."
Het eerste kan ik me voorstellen: als je geen geld hebt, kun je het ook niet terugbetalen. Maar 'mogen' is onzin. Van wie mag men dat niet? Zolang de organisatie niet in surséance van betaling terecht is gekomen of failliet is verklaard, mag er door of namens de directie van de organisatie gewoon worden betaald. (Je schrijft dat er geen sprake is van een franchise.)

Goed, laatste punt. Recht op geld terug?

Ik ken een sportschool die deze situatie (locatieverandering) in de algemene voorwaarden afgevangen heeft met deze bepaling:

"Indien de in de lidmaatschapsovereenkomst vermelde XXX-vestiging om wat voor reden dan ook geen sportfaciliteiten kan verschaffen, gaat het lid ermee akkoord dat hij/zij bij een andere XXX vestiging kan sporten, en gaat, indien deze verhindering langer dan 14 dagen duurt, voor de duur van de verhindering, de lidmaatschapsovereenkomst en de machtiging tot automatische incasso automatisch over op een andere XXX vestiging, met dien verstande dat de andere XXX vestiging binnen een straal van 15 kilometer van de in de lidmaatschapsovereenkomst vermelde XXX vestiging ligt."

(Fout overigens in de voorwaarden: 'lidmaatschap' moet 'abonnement' zijn.)

Als je je bij die sportschool inschrijft, is in deze situatie al voorzien. Daar teken je voor als je abonnee wordt.

Maar als het er nou niet in staat? Of als het er wel in staat maar het aantal kilometers naar die andere vestiging zou 500 zijn?

Dan kun je dit voorleggen aan de sportschool zelf met de vraag of ze toch de overeenkomst willen ontbinden. Willen ze dat niet, dan is er soms een geschillencommissie waar je dit soort zaken aan kunt voorleggen. Of je gaat naar de rechter. Het is niet zo, dat de abonnementhouder gebonden zou zijn aan buitengewoon onredelijke bepalingen die wettelijk niet te verkopen zijn.

Stel dat het uiteindelijk tot een rechtszaak komt. De rechter beoordeelt dan of deze verandering 'redelijk en billijk' is.

Ik denk dat een nieuwe afstand van 10 kilometer inderdaad redelijk en billijk is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zie uitbreiding bij reactie
Computoon
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Mijn antwoord geldt zolang je nog zit in je eerste abonnementstermijn (meestal: een jaar). Na dat eerste jaar kun je altijd opzeggen met een opzegtermijn van een maand (behalve wanneer je zelf gekozen hebt voor een nieuw abonnement met een langere termijn).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nog 1 ding, je kon contant voor een heel jaar betalen zodat het goedkoper was. Maar ik lees nu nog in de algemene voorwaarden: Wijziging van tarieven, doorbetaling lidmaatschap, acties en alg. voorwaarden *BEDRIJFSNAAM* houdt zich het recht voor prijzen, openingstijden en de alg. voorwaarden te wijzigen. Aan acties en/of speciale aanbiedingen kunnen voor of achteraf nimmer rechten worden ontleend. Er kan in geen enkel geval aanspraak worden gemaakt op restitutie van de contributie of andere bedragen. Hebben ze zich dan door die laatste zin helemaal ingedekt?
Computoon
9 jaar geleden
Ja, door zo'n zin zouden ze zelfs midden in het jaar het abonnementsgeld met 100 procent kunnen verhogen en dan alle abonnementhouders kunnen laten bijbetalen. Of van het ene op het andere moment de openingstijden veranderen naar 1 uur per week. . Zo'n bepaling gaat het niet halen als het tot een rechtszaak komt. Die is onredelijk bezwarend. Als de rechter zou besluiten dat een vooruitbetaald bedrag terugbetaald moet worden, moet dat gebeuren. Maar of een verwijzing naar een sportschool 15 km verderop in omstandigheden 'onredelijk' is, betwijfel ik. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Misschien kun je advies inwinnen bij Het Juridisch Loket (zoek via Google).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De sportschool is met een goede aanbieding gekomen om op de andere locatie te sporten (aantal maanden gratis). Daar laat ik het nu bij. Nog erg bedankt voor je antwoord.