is een joint roken illegaal?

En is het ook legaal als je 16 jaar of jonger bent? (Denk het niet maar wil even voor de zekerheid vragen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K

Het beste antwoord

Volgens mij wordt het gedoogd (16-jarigen), wat betekend dat ze er niet echt super streng op controleren. Als je wordt opgepakt met een joint en je bent jonger kan dat echter wel gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet legaal en het is niet illegaal, het is gedoogd. Als je minderjarig bent is het sowieso illegaal, ongeacht waar je op dat moment bent. Als je als minderjarige wiet op zak hebt kan je dus een boete krijgen of een taakstraf.

Als je meerderjarig bent ligt het er weer aan waar je bent en wat de regels daar zijn. Er zijn veel steden waar je op straat niet mag blowen, maar ook weer steden waar dat wel mag. Thuis en in coffeeshops mag het uiteraard wel, tenzij je minderjarig bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?159

Drugsgebruik is niet strafbaar. Maar als de politie je aantreft als je aan het gebruiken bent, zal er ongetwijfeld een onderzoek of een gesprek volgen. Zeker als je nog geen 18 bent. Bezit van drugs is altijd strafbaar, zowel hard– als softdrugs. Wanneer minderjarigen drugs bezitten, dus ook softdrugs, wordt altijd een proces verbaal (verslag van wat er gebeurd is) gemaakt.

Let dus op, het verschil in bezit en gebruik. Je kan dus wel in een cirkel meeroken, maar niet je eigen joints draaien van je eigen wiet.

Toegevoegd na 1 uur:
Laatste kan ook nog voor een probleem zorgen. Zolang je zorgt dat je niks in je handen/mond hebt is er niks aan de hand. Dat lijkt in eerste instantie wat onmogelijk. Echter:

http://www.youtube.com/watch?v=yXab7-l4jeQ
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Op het moment dat je het gebruikt heb je het namelijk in je bezit en dus ben je op dat moment strafbaar. Als de joint op is en je bent onder invloed, dan ben je niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezit_(recht) Ga ook maar na wat er staat. Als gebruik hetzelfde zou zijn als bezit zou er ook geen onderscheid gemaakt hoeven worden. Er zou dan op zijn hoogst nog over "onder invloed" gesproken worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er dient een duidelijk onderscheid te worden gemaakt tussen bezit en eigendom. Meestal is de eigenaar ook de bezitter, maar dat hoeft juridisch niet per se het geval te zijn. Als iemand namelijk een boek uit de bibliotheek steelt dan is de bibliotheek nog wel de eigenaar maar niet langer de bezitter (en dus "eigenaar-niet-bezitter"). De dief is nu "bezitter-niet-eigenaar" van het boek (en dus geen houder). Een dief houdt namelijk het gestolen goed voor zichzelf en kwalificeert zich daarmee als bezitter.
In het dagelijks verkeer is het meestal niet mogelijk om vast te stellen of iemand bezitter of houder is. Als iemand met een boek rondloopt dan kan men eigenlijk niet weten of dat boek hem toebehoort (eigenaar-bezitter) of dat hij het van iemand heeft geleend (houder). Toch is het wel belangrijk om dat te weten, want alleen een beschikkingsbevoegde houder mag een goed overdragen (bijvoorbeeld verkopen). Om toch wat houvast te bieden stelt de wet dat "Wie een goed houdt, wordt vermoed dit voor zichzelf te houden" (art. 109 BW 3). En hier de onderbouwing uit je eigen bron. Op het moment dat je de joint vast hebt, ben je dus bezitter, maar geen eigenaar en dus ben je op dat moment strafbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom wordt dan het onderscheid gemaakt tussen gebruik en bezit? Waarom staat er dan niet: als je gepakt wordt tijdens gebruik wordt dit als bezit gezien? Ik bedoel ik geef je helemaal gelijk maar dan snap ik niet waarom er niet gewoon alleen over bezit gesproken wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Drugsgebruik is niet strafbaar. Dan heb ik een verkeerde voorstelling wat gebruik is, zeg maar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het als vanzelfsprekend wordt gezien dat wat jij gebruikt, ook jouw bezit is. Dat staat er ook, in artikel 109 BW3, maar niet zo duidelijk als wat jij zegt. Ik denk dat het onderscheid wordt gemaakt om duidelijk te maken dat het gebruiken geen extra strafbare handeling is in dit geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap al waar de denkfout mijne zijde zit. Je kan gebruiken zonder iets vast te houden.