Ik heb een bekeuring gehad van een snelheids overtreding, nu is de uiterlijke betaaltermijn 30-10-2013, kan ik het bedrag ook in termijnen betalen?

Nu is de uiterlijke betaaltermijn 30-10-2013, kan ik het bedrag ook in termijnen betalen, bijvoorbeeld eind deze maand een x bedrag en volgende maand een x bedrag, het gaat het toch om dat het uiteindelijk 30-10 op de rekening bij hun staat? Mvg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het gaat er inderdaad om dat het bedrag op 30-10-2013 op de rekening staat van het CJIB. Echter als je het in twee termijnen gaat betalen heb je wel een kans dat het administratief niet goed wordt verwerkt en dat er misverstanden ontstaan. Dus beter is het dan om de eerste termijn op te sparen en vervolgens het gehele bedrag in één keer over te maken. Komt in principe op het zelfde neer.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nu ik even google op internet, kom ik tal van verhalen tegen dat onvolledige betalingen worden teruggestort door CJIB. Een en ander zou te maken hebben met getreiter in het verleden van mensen die boetes in delen van telkens een heel klein bedrag overmaakten, om het systeem op stang te jagen. Je kan je voorstellen dat dit veel mankracht en administratiekosten met zich meebrengt.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bekeuringen moeten in het algemeen in één keer worden betaald. U kunt in onder strikte voorwaardenexternal link een betalingsregeling treffen. Naarmate u langer wacht met betalen, wordt het boetebedrag hoger. Een bekeuring levert geen strafblad op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Betaal op tijd, want bij het CJIB kan je geen regeling afspreken pas als het naar een deurwaarder gaat en dan krijg je te maken met zeer hoge kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, niet uit jezelf. Dat levert meteen een aanmaning + verhoging op:

"Betaalt u via internetbankieren? Controleer dan altijd of u het juiste bedrag en betalingskenmerk hebt overgenomen van de acceptgiro. Maakt u hierin een vergissing, dan ontvangt u geen waarschuwing maar direct een aanmaning met een forse verhoging. Het is uw verantwoordelijkheid om de volledige sanctie, inclusief administratiekosten, correct en tijdig te betalen."
"Op uw boete staat een datum waarop uw betaling door ons moet zijn ontvangen, de zogenoemde vervaldatum. Als uw betaling op deze datum niet op de rekening van het CJIB is bijgeschreven, dan wordt het bedrag, afhankelijk van het soort boete dat aan u is opgelegd, verhoogd en ontvangt u een aanmaning of herinnering.
Als u na de vervaldatum alsnog het bedrag van de oorspronkelijke boete betaalt, dan betaalt u mogelijk te weinig en loopt u het risico dat u later alsnog de verhoging moet voldoen.
Het CJIB verstuurt, afhankelijk van het soort boete dat aan u is opgelegd, maximaal twee aanmaningen. Als de vervaldatum van de (tweede) aanmaning of herinnering is verlopen en u hebt het volledig verschuldigde bedrag nog niet betaald, dan zal het CJIB proberen het bedrag via andere wegen bij u te innen."

Wel kun je proberen een betalingsregeling te treffen: "Het CJIB staat slechts onder zeer strikte voorwaarden een betalingsregeling toe. Via de link 'Heeft mijn verzoek kans van slagen?' leidt het CJIB u stap voor stap langs de voorwaarden die gelden om in aanmerking te komen voor een betalingsregeling. Volg deze stappen om te beoordelen of het voor u zinvol is om een betalingsregeling aan te vragen."

Maar...
Als er een "M" of "T" rechtsboven op beschikking/aanmaning/transactievoorstel staat is in ieder geval geen betalingsregeling mogelijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie ook de wet Burgerlijk Wetboek 6:
Artikel 29
De schuldenaar is zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd het verschuldigde in gedeelten te voldoen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie ook de wet Burgerlijk Wetboek 6:
Artikel 29
De schuldenaar is zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd het verschuldigde in gedeelten te voldoen.
Computoon