Mag de "gezonde" sigaret toch verboden worden in openbare ruimtes?

Ik kreeg vandaag opdracht om iemand met de "gezonde" sigaret uit mijn gebouw te verwijderen.

Omdat er bij de ingang staat: "Verboden te roken"

Ik had daar vraagtekens bij, maar heb het toch gedaan, want ja de baas bepaald.

Zijn verhaal: "Bij de ingang staat, verboden te roken, er staat niet "Je mag geen shag, sigaren, sigaretten, pijp" roken. Er staat roken in zijn algemeen, en ook de "gezonde" sigaret word gerookt."

En ik moet zeggen, daar heeft hij wel een punt.

Maar klopt het ook?

Toegevoegd na 15 minuten:
Mijn baas is NIET de baas van het gebouw. Ik werk bij de beveiliging, en mijn baas word ingehuurd om de beveiliging te regelen.

Mijn baas kwam langs, zag dat er iemand stond te "roken" binnen en hij vond dat ik hem weg moest sturen.

Wat de "baas" van het gebouw er van vind weet ik niet, die zie ik bijna niet.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het gebouw is openbaar toegankelijk.

10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Rieneke1
10 jaar geleden
Nav je toevoeging: maakt eigenlijk geen verschil, de beveiliging is ingehuurd en mag je als een verlengstuk van de eigenaar zien. Moest hij/zij er echt ui,/ was het niet voldoende de e-sig weg te stoppen?
Heftig hoor, maar het mag.

Het beste antwoord

De e-sigaret valt niet onder de Tabakswet. Echter kunnen instellingen dit verbieden. In de link http://www.ret.nl/reizen-met-ret/huisregels/huisregels.html vind je bijvoorbeeld in de huisregels van RET:

In alle voertuigen en op alle stations van de RET geldt een rookverbod. Ook in de stationshallen en op de perrons is het rookverbod van kracht. Bij overtreding krijgt u een boete van tenminste € 70,-. De e-sigaret valt ook onder dit verbod.

In o.a. België is het wel verboden om op publieke plaatsen te dampen.

Ik zou als advies aan je baas zeggen dat het beter is om dit in de huisregels op te nemen en kenbaar te maken bij de deur. Het voorkomt veel discussies.
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Thx, duidelijke uitleg. Ik zal het inderdaad eens bespreken want in onze huisregels staat het niet. Alleen roken en dan ook nog specifiek "het roken van tabak producten"

Andere antwoorden (1)

Jouw baas heeft het voor het zeggen in zijn eigen gebouw, en hij mag het dampen van een e-sigaret verbieden, net zoals hij bijvoorbeeld het eten van appels mag verbieden.
Maar het argument is oneigenlijk: bij het gebruik van e-sigaretten spreekt men van dampen, niet van roken.
Er komt oa waterdamp vrij, geen rook.
Rieneke1
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Als ik vragen mag: stinkt zo'n sigaret? Ik bedoel, stel dat ik met mijn ogen dicht naast jou zit, kan ik dan ruiken of jij wel of geen "gezonde sigaret" rookt?
Rieneke1
10 jaar geleden
Als je erg dichtbij zit kan je de sigaret wel ruiken ja, maar het is geen rooklucht.
Vooral e-sigaretten met smaakjes ruik je wel.
Of je het als stank ervaart is persoonlijk.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb er zelf 1, die ruikt naar een soort van milde wier rook, maar dan zonder de brandlucht en dat andere penetrante luchtje wat er altijd bij zit. Als je de wereldwinkel binnen loopt, daar hangt vaak zo'n vreemd luchtje, alsof er wier rook is aan geweest, maar al een tijd uit is. Daar doet het mij aan denken.