Mag je een pakketje naar een adres met antwoordnummer op de brievenbus doen?

Ik heb een badpak in een enveloppe met een antwoordnummer naar Klingel teruggestuurd. Ze ontkennen de ontvangst en zeggen dat ik het pakketje bij een postkantoor had moeten afgeven voor het bewijs van verzending. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
21.4K

Het beste antwoord

Dat staat nergens in de voorwaarden maar ik denk dat ze er van uit gaan dat de meeste pakketjes niet door de brievenbus passen.
http://www.klingel.nl/Vraag-Antwoord.a19675.0.html

Je kunt gratis een pakketje naar een antwoordnummer sturen maar je kunt, als je het afgeeft bij de postnl balie dus OOK gratis een bewijs van verzenden sturen. Ze zullen er vanuit zijn gegaan dat de meeste pakketjes die teruggestuurd worden niet door de brievenbus opening gaan en dan moet je het wel afgeven en dan krijg je automatisch een verzendbewijs.

Bel ze nog eens op, leg uit dat het artikel door de brievenbus paste en wijs ze erop dat nergens in de voorwaarden staan dat je een verzendbewijs moet hebben. Jij wist dat niet en dacht dat het zo ook kon (in de brievenbus).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.
Ondertussen heb ik Klingel vaker gebeld en ik heb een door hun opgestelde verklaring ingevuld en ondertekend (op 12 september jl.) naar hun antwoordnummer in Rotterdam op de bus gedaan.
Ze schreven mij dat ze contact hadden opgenomen met de Juridische Afdeling van PostNL en dat ze overwogen een onderzoek in te stellen naar de vermissing van mijn retourpakket. Daarvoor hadden ze mijn verklaring nodig.
Het kan nog even duren, zei de Klantensevice van Klingel mij zonet. Het is dus afwachten voor mij of het pakketje gevonden wordt en/of ik serieus genomen word.

Andere antwoorden (2)

Volgens de eigen voorwaarden van (de Nederlandse) Klingel mag je pakketten terugsturen naar het antwoordadres:

"4. Herroepingsrecht
Wij leveren uw bestelling snel en rechtstreeks. U heeft elk artikel 14 dagen lang vrijblijvend op zicht. U kunt uw bestelling binnen 14 dagen, indien redelijkerwijs mogelijk in de originele verpakking, terugsturen als u niet helemaal tevreden bent. De termijn van 14 dagen gaat in op de dag na ontvangst van de artikelen. Natuurlijk mag u het ook ruilen tegen een ander artikel. In beide gevallen blijven de verzend- en verpakkingskosten van de artikelen voor uw rekening. Klingel neemt de retourkosten voor haar rekening. Als u de gehele bestelling retourneert, brengen wij u geen verzendkosten in rekening.

Indien u de door u bestelde artikelen niet binnen 14 dagen terugstuurt, beschouwen wij deze artikelen als door u gekocht.

Ons retouradres is:
Klingel
Antwoordnummer 91001
6130 XP Sittard"

In het algemeen is het verstandig om goederen aangetekend terug te sturen wanneer je besluit om ze te retourneren, inderdaaad om te bewijzen dat je ze retourgestuurd hebt. Maar nu Klingel geen bijzondere eisen stelt aan het retourneren, lijkt mij dat het risico van verlies ook voor rekening van Klingel moet komen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Risico voor verlies zullen ze wel nemen bij bewijs van verzending.... (Iedereen kan wel zeggen dat ze het terug gestuurt hebben.)
In de regels van Klingel staat het volgende:
- Per bestelling betaalt u slechts éénmaal de verzend- en verpakkingskosten van €4,95 ongeacht het aantal bestelde artikelen of eventuele nazendingen. Uw pakje is tevens verzekerd tegen beschadiging en verlies.
- Hoe kan ik een artikel terug sturen?
Het artikel dat u wilt retourneren kunt u binnen 14 dagen, indien redelijkerwijs mogelijk in de originele verpakking, terugsturen. De termijn van 14 dagen gaat in op de dag nadat u de artikelen heeft ontvangen. Voor een snelle en correcte afhandeling van uw retourzending vragen wij u de pakbon, graag voorzien van de reden van retour, tezamen met de zending terug te sturen. Vergeet ook niet de retoursticker op uw pakket te plakken zodat wij de kosten voor de retourzending voor onze rekening kunnen nemen. U kunt uw pakje terugsturen via PostNL of een Kialapunt.
- Indien u de door u bestelde artikelen niet binnen 14 dagen terugstuurt, beschouwen wij deze artikelen als door u gekocht.
- Wat is het retouradres van Klingel?
Het adres waar u het retourpakket heen kan zenden is: Antwoordnummer 91001, 6130 XP Sittard.

Het staat er niet expliciet vermeld, want 'u kunt' betekent feitelijk dat het een keuze is. Maar ik denk dat het uit beleefdheid zo geformuleerd is, en dat ze bedoelen dat het zo móet. Je hebt echter het pakje verzekerd tegen verlies door het bedrag van €4,95 te hebben betaald. Dus wat dat betreft is het inderdaad toegestaan het pakketje als het qua omvang mogelijk is te posten in de TNT-brievenbus. De kans dat het niet bezorgd wordt lijkt mij redelijk klein. Misschien dat het wat langer duurt, maar ze zullen het vast wel ontvangen.
Amadea