recht op Ziektewet of WIA uitkering bij laat aangevraagde vrijwillige verzekering UWV (Particuliere hulp)?

Ik werk onder de regeling dienstverlening aan huis als nanny bij een gezin. Nu kwam ik er een beetje laat achter dat ik daardoor niet verzekerd ben voor de WW Ziektewet en WIA (dom!). Nu heb ik het een half jaar later alsnog aangevraagd en gelukkig kan je als particuliere hulp elk moment starten met een vrijwillige verzekering. Maar nu vraag ik, als ik arbeidsongeschikt raak, recht heb op de Ziektewet en WIA-uitkering nu ik het zo laat aangevraagd heb en dus 6 maanden geen premie heb betaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste ellen252, Heb je bij UWV een vrijwillige verzekering voor Ziektwet en arbeidsongeschiktheid afgesloten? Je bent dan verzekerd vanaf het moment dat UWV je aanvraag van de vrijwillige verzekering heeft ontvangen. Het maakt voor het recht op een uitkering niet uit dat je de verzekering pas na 6 maanden hebt afgesltoen.
( zolang je maar ziek bent geworden of wordt nadat de verzekering is ingegaan ) Actuele informatie vind je in deze brochure: http://bit.ly/17LfOee Met vriendelijke groet, René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Het beste antwoord

WW, Ziektewet en Wia zijn werkgever/werknemersverzekeringen die alleen van toepassing zijn op mensen die in enig dienstverband werken bij bedrijven of particuliere werkgevers.
Niet voor personen die als freelancer, ZZPer of zelfstandig ondernemer diensten of werkzaamheden verrichten voor eigen rekening en risico.

Daar zijn particuliere alternatieven voor die bij daartoe gespecialiseerde verzekeringsmaatschappijen kunnen worden afgesloten.

Uitzondering hierop is de VAR dienstbetrekking. (Verklaring Arbeids Relatie)
Als je als freelancer of ZZper werkzaam bent voor een vaste opdrachtgever kan er een VAR relatie bestaan met de opdrachtgever en dan bestaat er dus een (fictieve) dienstbetrekking met de opdrachtgever.
In dat geval moet de opdrachtgever waarvoor je werkt ook loonheffing inhouden op je loon en sociale premies voor je afdragen. Ook heb je dan recht op bijv. vakantiegeld.
Je hebt dan een VAR loon uit dienstbetrekking.
In dat geval val je dus ook onder de werknemersverzekeringen zoals de WW en ziektewet.

De VAR verklaring moet je zelf aanvragen en/of de opdrachtgever kan dit doen.

Meer over dit onderwerp: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/

....en alle verdere onderwerpen omtrent de VAR op deze website.

Zodra er premie wordt betaald voor de genoemde werknemersverzekeringen heb je ook recht op uitvoering van deze verzekeringen. Er geldt dus geen wachttijd voor, behoudens een of twee wachtdagen ingeval van ziektewet.