Wanneer spreekt men van een fietssuggestiestrook en wanneer van een fietspad?

Hoe kan men deze van elkaar onderscheiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Een fietspad zal te onderscheiden zijn aan een wettelijk erkend verkeersbord.
Dat heeft dan een juridische status.

Een fietssuggestiestrook is gewoon een deel van de straat die meestal met een andere kleur is aangegeven en heeft geen juridische status als fietspad!

Toegevoegd na 13 minuten:
http://www.seniorennet.be/Dossier/Fietsen/fietspaden_fietssuggestiestroken.php?liquid=true

Als er een fietspad is, moet u dat gebruiken. Fietspaden zijn geen deel van de rijbaan.

Auto’s mogen er niet op rijden, op stilstaan en op parkeren.

Een fietspad wordt aangeduid:

met twee evenwijdige, onderbroken, witte lijnen
of met de verkeersborden D7 of D9

http://www.seniorennet.be/Dossier/Fietsen/fietssuggestiestrook.php

Een fietssuggestiestrook is geen fietspad! Fietssuggestiestroken worden aan de zijkant van de weg aangebracht in een andere kleur dan de rijbaan (grijs, groen, oker of rood) of in andere materialen gemaakt. Soms zie je ook fietspictogrammen op de grond.

Heel wat mensen denken dat een fietspad rood is, maar die kleur doet niet terzake.

Een rode strook op de weg zonder wegmarkeringen of verkeersborden is geen fietspad, maar een fietssuggestiestrook.

In tegenstelling tot een fietspad is een fietssuggestiestrook een deel van de rijbaan. Auto’s mogen er dus wel op rijden, stilstaan of parkeren.

Fietssuggestiestroken komen vaak voor in straten die te smal zijn voor een echt fietspad.

De strook maakt vooral duidelijk dat er fietsers kunnen rijden. Voor de automobilist versmallen ze de straat visueel − zodat hij trager gaat rijden − en ze wijzen op de mogelijke aanwezigheid van fietsers. Fietsers hebben geen specifieke rechten op een suggestiestrook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fietsstrook is gereserveerd voor fietsers, staat ook afbeelding van een fiets op

Een fietssuggestiestrook beoogt eenzelfde functie te hebben als een fietsstrook. Meestal wordt dit met een afwijkende kleur (rood) of een onderbroken lijn aangegeven. Het fietssymbool ontbreekt.

zie verder link
anneliez