Kan ik de financiele schuld van mijn zus erven ?

Zuster overleden heeft 3 zonen en wij verwachten nog mogelijke schulden die aan de oppervlakte komen drijven.Kan ik of mijn vader opdraaien voor de schulden die zij gemaakt heeft ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De zonen erven van je zus ( en haar man, als ze getrouwd is of geregistreerd partner is). Jij en je vader komen niet in aanmerking voor de nalatenschap. Want erven gaat in groepen en als je een gezin hebt is dat groep 1 en die gaat voor ( echtgenoot en kinderen). De groepen 2,3, 4 vier vallen dan af.
Overigens kan je een nalatenschap weigeren of aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dan wordt eerst uitgerekend of de nalatenschap positief is of negatief. In dat laatste geval gaat de nalatenschap failliet en krijgen de erfgenamen niets en de crediteuren amper iets.
Als je een nalatenschap verwerpt krijg je niets maar erf je ook de schulden niet. In dat geval moet je wel direct beslissen en bijvoorbeeld niet alvast de kamer van het verzorgingshuis leeghalen of maar één schilderijtje van de muur halen. Dan heb je al aanvaard.