Is downloaden voor eigen gebruik illegaal?

Deze vraag is al vaker eerder gesteld, maar dat is al (op zijn minst) een paar maand terug.

Ik las van de week in De Pers dat downloaden tegenwoordig ook illegaal zou zijn. Dit zou nieuwe wetgeving zijn geweest die het huidige kabinet erdoor zou hebben gekregen. Nou heb ik hier niks van gehoord en/of gelezen en heb ik er verder ook niet echt veel over kunnen vinden behalve een hoop discussies of het nou wel of niet legaal is.

Mijn vraag is concreet:
Is het downloaden van muziek en/of films voor eigen gebruik legaal, illegaal of wordt het gedoogd?

Wie kan uitsluitsel bieden? Gelieve met bron (artikel in het wetboek zou ideaal zijn), want niet-beargumenteerde antwoorden heb ik helemaal niks aan; daarmee staat het internet al vol. Ook vraag ik niet of het al dan niet ethisch verantwoord is tegenover de artiesten, het gaat hier echt om de wetgeving.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Voor eigen gebruik is het niet illegaal

(het is een pdf bestand!) In de inleiding kan je het lezen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik heb het hier vandaan, Buma Stemra is een auteursgerechtelijk bureau. Als de wet hierin wijzigt zal de Buma-Stemra het wel weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie bron, lijkt een goede autoriteit te zijn. Maar, is de wet die geciteerd wordt nog dezelfde wet zoals die *op dit moment* geldt? Kortom, is de bron actueel? Ik kan namelijk geen datum vinden in het document zelf en ik weet niet hoe en waar je het precies gevonden hebt. Zou je dat nog kunnen verduidelijken? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je het een beetje vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep. :) Gevonden en gelezen. Bedankt voor je opheldering! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige antwoord met degelijke bronnen, goede verduidelijking én het juiste antwoord (althans, voor zo ver ik het kan zien). Wat mij betreft +10! :)

Andere antwoorden (6)

Muziek:

Het downloaden van muziek via internet is toegestaan, mits het 'voor eigen oefening, studie of gebruik' is, zo vermeld de wet. Men betaald hier een kleine bijdrage voor bij de aanschaf van lege geluidsdragers, zoals een cassettebandje of cd-rom. Het uitlenen, verkopen of aan anderen laten luisteren is verboden. Hiervoor is toestemming van de auteur voor nodig.

Films:

Downloaden van films is legaal indien het 'voor eigen oefening, studie of gebruik' is. Ook hiervoor wordt een kleine bijdrage gevraagd die als heffing op lege dvd's zit. Uitlenen of verkopen, verhuren of cadeau geven is zonder toestemming van de auteur illegaal.

Spellen:

Downloaden van spellen is in zijn geheel verboden, ook voor eigen gebruik! Vaak wordt beweert dat indien men het originele spel bezit, het downloaden of kopiëren wel legaal zou zijn, dit is echter in strijd met wat de wet zegt. Zonder toestemming van de auteur mogen spellen en interactieve software niet gedownload of gekopieerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is/wordt onrechtmatig, er komt geen straf oid op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het is/wordt onrechtmatig, er komt geen straf oid op. De nieuwe truc, eerst illegaal maken zonder straf (ach dan is het niet zo erg), daarna zal je zien dat binnen 5 jaar er een straf op komt(het is toch illegaal, dan moet er toch ook een straf/boete op komen te staan).
bekijk het zo: downloaden voor privégebruik mag, maar uploaden is verboden. alles mag worden gedownload, maar bestanden zoals Adobe waar mee gewerkt wordt (en geld verdiend!) moeten met licentie gekocht worden. als je geld verdiend aan iets wat je via internet hebt gedownload zonder toestemming van de auteurs ben je strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is illegaal worden. Zie column in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om te beginnen: het gebruik van zaken waarvan je weet dat er rechten op rusten zonder daarvoor te betalen is illegaal.
De reden waarom het altijd mocht, is dat het vaak niet duidelijk is of hetgeen je downloadt legaal is of niet.
Muziek, Films, Games of andere Software downloaden waarvan je weet dat er eigenlijk voor betaald moet worden is sowieso altijd immoreel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om immoreel, maar om (al dan niet) illegaal.
Aan je taalgebruik(...een paar maand terug...) te zien kom je uit België.
Daar was en is het illegaal, hier waar ik woon (Nederland) mag het gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeggen ze dat echt zo in België? Is dat ook technisch juist of alleen maar spreektaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat, van zo'n erkend deskundig persoon had ik die twijfel niet verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom toch echt uit Nederland. ;)