ik werk bij een hovenier, mijn baas is zwaar gereformeerd, soms vloek ik wel eens uit reflex. mag hij mij daar een verbod op geven?

ik weet van collega's dat mijn baas ze heeft gevraagt om iedere vloek die ik zeg te noteren, ik vraag me af of hij zo ver mag gaan, of het niet tegen de grondwet is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (15)

Lol jij wilt du weten of je baas het mag verbieden dat je scheld . Lijkt mij wel het is toch je baas maar wel raar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wet staat niet dat je niet mag vloeken, dus....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk staat het in de wet; artikel 147 WvS maakt van vloeken een misdrijf dat bestraft kan worden met 3 manden gevangenisstraf of een geldboeten van de tweede categorie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat? nou als je een moord pleegt hier in nederland krijg je een paar jaar. en als je vloekt 3 maanden? zielig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 7 van de grondwet bepaald weer iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Pleeun je weet het gaat in Nederland hè. Lage straffen. Te lage straffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve voor vloeken, blijkbaar.
Je vloekt uit reflex, je zou je dus ook een andere term kunnen aanleren.
Ik ben niet christelijk, maar ik houd ook niet van vloeken. Vooral niet als er in een vloek ziektes of verdommenis wordt geroepen. Ik verbied dat ook, en spreek daar mijn medewerkers ook op aan.

Hij mag het zeker verbieden, en jij moet je daar aan houden. Onder werktijd zijn er nou eenmaal regels.
Kun je dat niet moet je een ander baan zoeken. Al kan ik je vertellen dat niet veel werkgevers vloeken op prijs stellen, je vertegenwoordigd immers een bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vloekt niet uit reflex maar uit gebrek aan zelfdiscipline. vroeger vloekten de mensen namelijk een stuk minder als nu. zelf op een peuterspeelzaal vloeken ze tegenwoordig. dat is een reflex meer. en zelfs al zou het een reflex zijn dan nog kun je die onderdrukken, net als een pan die je handen verbrand. die zet je ook nog even snel op tafel in plaats van op de grond
Kristal
12 jaar geleden
...maar dan vloek ik wel even met die pan in mijn handen, en ik ben nog wel christelijk opgevoed... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit onderzoek is gebleken dat een vloek pijnverlichtend kan werken: http://www.kennislink.nl/publicaties/vloeken-is-goed-voor-je
Kristal
12 jaar geleden
ah! vandaar!! :-))
Wat heeft het ermee te maken dat hij zwaar gereformeerd is?. De meeste bazen zijn er niet van gediend als een werknemer 'openbaar' vloekt.
Zelfs de meeste gewone mensen niet!
Als er al gevraagd wordt of alles genoteerd wordt, maak je het kennelijk erg bont. Wat ik enigszins overdreven vind, trouwens. Maar goed. Het is zijn bedrijf en hij mag vloeken verbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Zelfs de meeste gewone mensen niet!" Alleen zwaar-gereformeerde mensen en/of bazen zijn gewoon?
:P
Ja, natuurlijk mag hij dat van je eisen / verlangen / verwachten ! En dat heeft er NIETS mee te maken dat hij zwaar gereformeerd of christelijk is, maar gewoon met de fatsoensnormen die hij handhaaft, en die niet wezenlijk verschillen van die in andere bedrijven.

Je verwacht toch ook niet in de supermarkt een caissiere die vloekt als een zeeman, een kapper die alle duivels uit de hel vloekt terwijl ze met je bezig is of een huisarts die zit de godverdegodver-en achter zijn bureautje ?

De hele dag vloeken / grofgebekt zijn, en dat ook nog op de werkvloer, siert niemand, en komt eigenlijk alleen maar voor in de wat lager geschoolde strikte mannencultuur. Vandaar wellicht : vloeken als een bouwvakker.

Hoveniers echter zijn geen bouwvakkers. Ze komen bij mensen / klanten thuis / over de vloer, en daar mag je van je werknemers verwachten dat ze een beetje fatsoen hebben en op hun taalgebruik letten. Natuurlijk kan je als er echt iets ergs gebeurt best een keer een vloek ontsnappen , maar blijkbaar is dat niet het geval hier, want dan zouden ze er niet zo'n zaak van maken.

Dat je collega's je nu moeten helpen alert te worden op deze - zeer onhebbelijke en onbeleefde - gewoonte, siert eigenlijk je baas ; hij kan je er ook gewoon uitgooien als je 'niet in het team past'. En dat heeft helemaal niets te maken met wel of niet tegen de grondwet ingaan, maar puur het niveau van je bedrijf op peil willen houden.En op welke wet wil jij dan jouw recht om te mogen vloeken baseren ? Recht van 'meningsuiting'???

Nee, het spijt me ; de baas bepaalt - terecht - de regels binnen een bedrijf, en ook omgangsregels en gedragsregels horen daarbij. En daar wordt je gewoon geacht je aan te houden.

Ik ben niet tegen vloeken, op de hoogte van het belang en het automatisme van vloeken (al is dat zeker voor een groot deel aangeleerd en ook weer af te leren), kan zelf vloeken als een bootwerker en ben zelfs geen tegenstander van het gebruik van kanker als scheldwoord, maar op je werk pas je je gewoon aan. Punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord.+toch moet mij van het hart dat wat de bouwvakkers betreft,je er naast zit volgens mij.in mijn jonge jaren heb ik in de bouw en aanverwante werkplaatsen gewerkt.ik kan je verzekeren dat de daar gebruikte taal schunnig,banaal en ook vaak discriminerend was .vloeken,het gebruik van het woord god daarentegen was ongebruikelijk, en kon rekenen op afkeuring.wel werd er met veel fantasie een heel arsenaal aan krachttermen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe 'vroeger' waren die jonge jaren ? Voor de jaren '80/90 ? Want ook daar is de taalverruwing wel toegeslagen. (Informatie afkomstig uit de tweede hand overigens, want in de bouw heb ik nooit gewerkt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1960--70.en in het katholieke zuiden.dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zin maar voorbeelden, jongens ; wat een onzin om daar zo hard voor te minnen ; het verandert de kern van het verhaal niet.
Basta, vermoedelijk heb je mijn laatste alinea niet eens gelezen ?
Je geeft je met je uitlatingen in ieder geval op glad ijs. Je baas heeft een bepaalde ethiek en zijn medewerkers ook. Voor hen zijn jouw uitlatingen uitermate kwetsend en godslasterlijk.

Het kan zijn dat je baas op grond van artikel 147 zelfs een aanspraak kan maken op een eventueel ontslag, mocht het voor een rechtbank komen.

Je baas heeft verder het recht een goede werksfeer te waarborgen. Als jouw collega's zich niet prettig voelen bij jouw uitlatingen, staat hij daarin sterk in zijn schoenen.

Aan jou is de vraag wat jij meer waard vindt: Vloeken tijdens werktijd, of werken voor deze werkgever?

Over godslastering en toonaangevende zaken die hebben gespeeld, vind je meer in mijn bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vloeken uit een refex? dat is nieuw voor mij.

waarschijnlijk vloek je omdat je je hetzelf hebt aangeleerd. als het een reflex is kan je er dus zogenaamd niets aan doen en horen anderen het ook. niet echt een visitekaartje voor het bedrijf.

en wat het 'soms' betreft: dat geloof ik niet zo als het gaat om 'iedere' vloek opschrijven.

bij meer bedrijven zijn er regels, huisregels, en normen en waarden waar je je aan hebt te houden.

stop dus met die excuusjes en het zoeken naar een uitvlucht en let op je taalgebruik. ook als je niet gelovig bent klinkt het voor geen meter en kunnen mensen zich eraan ergeren.

het ligt dus niet bij je baas maar bij jezelf.
wat de wet ermee te maken zou hebben snap ik niet als jij gewoon prettig wil blijven werken en rekening wil houden met je baas door je uitspraken achterwege te houden, maar meer info hierover in de onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vloeken uit reflex bestaat wel degelijk namelijk als er een zwaar voorwerp op je hand valt bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik al aangaf: dat is aangeleerd, dus ook weer af te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens. als je jezelf al vanaf jongs af aan leert om niet te vloeken doe je het op latere leeftijd ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik roep meestal "aiii" als er een zwaar voorwerp op m'n hand valt. Of zoiets. Wegtrekken is misschien nog een reflex in zo'n geval, vloeken zeker niet. Al kan aangeleerd gedrag wel een dusdanig automatisme worden dat het inderdaad bijna reflexmatig gaat. Dat is absoluut af te leren, maar het kost wel moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ipv shit roep ik zelf chips(sssssjes)om maar een voorbeeld te noemen. krijg een beetje de indruk dat de vraagsteller zich bij het feit heeft neergelegd dat het vloeken nu eenmaal een reflex is.
ipv zich aanpassen en wat respect te tonen vraag hij naar de wettelijke bepalingen hierin.... tja, je kan je baas proberen te slim af te zijn natuurlijk (loyaliteitsconflicten zijn hiermee al snel gekweekt lijkt me)
Gevonden in Wikipedia :

De gemeenten ; Barneveld, Bodegraven, Elburg, Ermelo, Goedereede, Graafstroom, Krimpen aan den IJssel, Nieuw-Lekkerland, Nijkerk, Nunspeet, Putten, Reimerswaal, Rijssen-holt, Staphorst, Tholen en Urk kennen in hun Algemene Politie Verordening bepalingen betreffende ruwe of onzedelijke taal en/of vloeken … al dan niet met toevoegingen betreffende vrije meningsuitingen.

Bij “Antwoord voor bedrijven” betreffende arbeidsvoorwaarden en vloeken/vloekverbod levert deze zoekterm geen resultaten op.

Dus eigenlijk heeft je baas wel het recht om al je vloeken te (laten) noteren om ze later in te lijsten voor aan de muur, achter de bank.
Maar veel meer kan hij er NIET mee denk ik … hetgeen natuurlijk NIET wil zeggen dat jij “ongestraft” je “ongemanierdheid” mag tentoonspreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland geldt de Nederlandse wet. En plaatselijk geldt de APV. Voor zover ik weet, verbiedt de wet het vloeken niet. Diverse APV's doen dat wel. Als zo'n APV op jullie werkgebied van toepassing is, mag je daar dus niet vloeken. En dan mag je baas het je verbieden. Als hij er niet via de wet- en regelgeving toe verplicht is, kan hij het wel als gedragsregel binnen het bedrijf opleggen.

Behalve mijn bovenstaand antwoord wil ik je nog het onderstaande meegeven:

Er zijn (veel) mensen die niet willen dat er gevloekt wordt vanwege hun geloof. Je moet bedenken dat voor gelovigen God erg belangrijk is. Zij houden van Hem en Hij neemt een grote plaats in in hun leven. Hoe zou jij het vinden als de naam van iemand waar je veel van houdt telkens gebruikt zou worden om afschuw of iets dergelijks uit te drukken?

Behalve de gelovigen zijn er veel andere mensen die een hekel aan vloeken hebben. Ik las een paar jaar geleden de resultaten van een onderzoek (sorry, weet niet meer waar) waaruit bleek dat ruim 80% van de Nederlanders zich stoort aan het vloeken. Dus vanuit sociaal oogpunt is het ook beter om je vloekgewoonte af te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee. Je baas mag de omgangsregels bepalen op het werk. Taalgebruik kan daar onderdeel van uitmaken.
Met een vloekverbod zoals vastgelegd in een APV heeft dit weinig te maken. Je hebt met je baas een arbeidsrelatie. Daar gelden andere regels.

Een APV of een wet kan jullie overigens wel iets opleggen omdat zo'n maatregel over de onderlinge afspraken heen gaan (is sterker in juridische zin). Maar ik denk dat je hier heel weinig met vloekverboden (als in een APV) te maken hebt. Maar wel met afspraken die jouw werkgever jou mag opleggen.

Echter, de werkgever mag geen onredelijke eisen stellen. Een vergissing (reflex) mag niet meteen 'bestraft' worden. Ook hier geld redelijkheid als norm voor afspraken tussen werknemer en werkgever.

Als jouw werkgever alle 'overtredingen' noteert dan kan dat er op wijzen dat hij een 'dossier' bouwt op basis waarvan hij jouw ontslag voorbereid.

Dat is een lang traject (onwaarschijnlijk als jij verder gewoon je werk goed doet) Daarvoor heeft hij een serie functioneringsgesprekken nodig die goed gedocumenteerd zijn. Vraag dan altijd of je de gespreksverslagen mag lezen (als die worden gemaakt). In dat geval mag je ook bezwaar maken tegen wat daarin staat, als dat nodig is. Doe dat schriftelijk en zorg dat je dat aangetekend verstuurt.

ECHTER: Dit is waarschijnlijk allemaal niet nodig. Praat liever met je baas. Leg hem steeds opnieuw uit dat jij je graag aan zijn regels wilt houden en dat je begrip hebt voor zijn standpunt. Maar leg ook uit dat je het soms moeilijk vindt. Vraag hem ook om jou steeds feedback te geven op je taalgebruik en 'overtredingen' van de regels op de werkvloer m.b.t. taalgebruik/vloeken.

Probeer concrete afspraken te maken (schriftelijk voor je functioneringsgesprekken en je beoordelingen). Bijvoorbeeld: Voor je baas: "Laat het mij meteen weten als ik in de fout ga en wacht niet." Opgekropte irritatie is namelijk slecht voor de arbeidsverhoudingen. En voor jou: "Ik zal mijn vloeken de komende 3 maanden minstens tot de helft terugbrengen." en "We houden allebei bij wanneer ik in de fout ga."

Je toont je zo coöperatief en je werkt samen aan het probleem. Als er dan toch een arbeidsgeschil uit voortkomt dat voor de rechter komt, dan kan je nooit je baan verliezen zonder dat daar een redelijke vergoeding tegenover staat. Je hebt dan immers je best gedaan om het probleem op te lossen.

Kortom: Luisteren en praten met elkaar en duidelijke afspraken maken. Dan komt het allemaal goed, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je baas mag zover gaan, het is zijn bedrijf dus hij bepaalt de omgangsregels.

Hele goede antwoorden kreeg je al las ik, vooral het eens bespreken met je baas is zeer zinvol nadat jij er achter kan staan om je vloeken te beperken tot nihil.

Wat je misschien niet zo doorhebt is dat jouw vloeken de sfeer van het bedrijf sterk medebepaalt.
Vloeken is niet alleen een uiting van jou, maar als een voorbijganger of een klant jou regelmatig hoort vloeken terwijl je aan het werk bent, denkt zo iemand dat dat dus de toon is die jouw baas goedkeurt, en dat dat dus de manier is waarop jij en je collega's spreken.
Het is dus gewoon anti collegiaal en anti baas omdat te doen.

Overigens, als hovenier lijkt het me zeer gepast om "hardgrondig" "rhododendron" te knarsen/roepen wanneer iets niet goed gaat... maar goed.

Gewoon er zelf even over nadenken hoe je als werknemer goed overkomt voor je werkgever, zonder te kruipen natuurlijk maar gewoon je gezonde verstand te gebruiken en je betere manieren.

Vervolgens, gewoon even nadenken of je wel echt zo ongemanierd wilt zijn, ook al is het niet tijdens je werk.
Het verbetert de sfeer gewoon niet, in zijn algemeenheid niet, nergens. Het maakt een sfeer grof en onaangenaam.
Waarom zou je dat willen?

Nu even over je baas die gelooft: Als je wilt begrijpen hoe het voor een christen voelt als je vloekt, dan bedenk je je maar dat iemand waar je héél veel van houdt door een ander zomaar wordt uitgemaakt voor...prostituee of gigolo... om het nu ook maar eens netjes te houden ;-)
Dat kan gewoon fysiek zeer doen, dat schelden, bij veel christenen is dat ook zo als zij iemand horen vloeken. Waarom zou je dat willen?

Maak de aarde aardiger, zeker met jouw beroep moet dat heel goed kunnen.

...kan even die woordspelingen niet laten... ;-)))

Succes! En een fijne werkkring toegewenst.
12 jaar geleden
Neen uw baas mag daar geen verbod voor opleggen.

De hierboven genoemde APV's zijn namelijk ook strijdig met de grondwet en specifiek artikel 7:

--------------------------------------------------------
1.Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2.De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.

3.Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.

4.De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.
-----------------------------------------------------

Ook dat wat uw baas als vloek betiteld kan gezien worden als een mening, een hogere macht iets toewensen mag zolang het geen echte bedreiging is.

Uw baas kan u wel verzoeken uw woordgebruik aan te passen aan de omgeving waarin u werkzaam bent vanwege respect naar de klanten toe, indien klanten laten blijken zich te storen aan uw taalgebruik en uw baas er inkomsten door dreigt mis te lopen.

Uw baas kan u ergens te werkstellen waar u geen "schade" kunt berokkenen door uw taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
het juiste antwoord lijkt me zo, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grondwet helpt inderdaad niet bij dit probleem. Wel het argument van representatief zijn tegenover klanten. Daarnaast heeft iedere werknemer de plicht om bij te dragen aan een goede werksfeer. Daarbij heb je rekening te houden met je medewerknemers. De individuele vrijheid houdt op, daar waar de overlast voor je omgeving begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo was kon een werkgever een persoon met een ander geloof weigeren om in dienstbetrekking bij hem aan de slag te kunnen gaan, een volgeling van Mohammed kan de werksfeer binnen een bedrijf verstoren, hij heeft namelijk andere feestdagen dan een Christen en ook een persoon met het Joods geloof kan dan geweigerd worden. Neen. De vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van geloof zijn heilig in Nederland en dat geld niet alleen in de richting van een bepaald geloof maar voor alle geloven en vormen van meningsuiting. Daarbij had de baas dit probleem al moeten signaleren tijdens de proeftijd, hij had op dat moment moeten constateren dat het desbetreffende persoon niet functioneert op de wijze zoals hij wil binnen het bedrijf. Overigens kan er van de andere werknemers tolerantie worden verzocht vanwege een andere geloofswijze, vergeet niet dat wij ook de klokken van een kerk aan de oproeping tot gebed vanaf een minaret moeten tolereren.
Ja zeker, als u zich onbeschoft gedraagt heeft de werkgever alle recht u op staande voet te ontslaan.
Als u vloekt kunnen klanten zich daar aan ergeren en kan uw werkgever daardoor klanten verliezen.
Dat hoeft hij ook niet bij de UWV of Kantonrechter aan te vragen, en u kunt dan ook geen gebruik maken van de WW.

Voorwaarde voor een dringende reden van ontslag.
Een ontslag op staande voet kan pas gegeven worden als er sprake is van een zogenaamde dringende reden. U moet hierbij denken aan een ernstige verwijtbare gedraging van de werknemer zoals: diefstal, verduistering, mishandeling of een grove belediging. Ook werkweigering kan een reden voor ontslag op staande voet opleveren.

Volgens de officiële wettekst moet het gaan om:

‘...daden, eigenschappen of gedragingen van de werknemer, die ten gevolge hebben dat van de werkgever redelijkerwijs niet gevergd kan worden de arbeidsovereenkomst te laten voortbestaan.'

Per geval zal beoordeeld moeten worden of er sprake is van een dringende reden. Daarbij moeten de werkomstandigheden meegewogen worden. Zo zal het gebruik van scheldwoorden door een bouwvakker minder snel een dringende reden opleveren dan het gebruik van scheldwoorden door een medewerker van een bank.

Toegevoegd na 7 minuten:
En als dat vloeken lang genoeg door gaat kan er een verstoorde arbeidsrelatie ontstaan.
Ook dan kan ontslag volgen.

Toegevoegd na 17 uur:
De grondwet geeft aan dat u zoveel mag vloeken als u wilt in het openbaar, maar u heeft een arbeidsoveréénkomst.
Dat wil zeggen dat u zich plaatst onder het beleid van uw werkgever.
Daarom staan er in de art van de grondwet ook altijd "behoudens de wet of, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit; Als u vloekt kunnen klanten zich daar aan ergeren en kan uw werkgever daardoor klanten verliezen. Gaat niet op. Werkgever kan hem ook ergens tewerkstellen waar hij geen schade berokkend. Ook dit: U moet hierbij denken aan een ernstige verwijtbare gedraging van de werknemer zoals: diefstal, verduistering, mishandeling of een grove belediging. Gaat niet op, een meningsuiting kan nimmer een belediging zijn, zeker geen grove. En dit: En als dat vloeken lang genoeg door gaat kan er een verstoorde arbeidsrelatie ontstaan.
Ook dan kan ontslag volgen. Klopt maar dan zal werkgever toch een ontslagvergunning dienen aan te vragen. Overigens was de vraag of de werkgever het kon verbieden, antwoord is neen, het is een meningsuiting, persoon hoeft niet gelovig te zijn en mag zijn mening over God te kennen geven (vrijheid van Godsdienst en vrijheid van meningsuiting die door de werkgever dreigen aangetast te worden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.mt.nl/1/10684/home/ontslag-bij-schelden-op-het-werk.html Heb ik gezegd dat bij verstoorde arbeidsrelatie geen ontslagvergunning nodig was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werknemer heeft ook aan een goede sfeer op het werk bij te dragen. Daar hoort ook bij dat je je best doet om de gevoelens van je medewerknemers niet onnodig te kwetsen. Bij het minste of geringste vloeken zul je dan dus af moeten leren en als je dat niet doet of niet duidelijk je best ervoor doet, kan dat op den duur reden voor ontslag zijn (maar zeker niet op staande voet). Aan de andere kant zal je omgeving ook voor jou begrip moeten hebben. Dus als je je een vloek laat ontvallen op het moment dat je je met een hamer knalhard op je duim slaat, of met de vingers tussen de deur komt, kan dat nooit een reden voor ontslag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laan0048; Zie bovenstaande link over Europese commissie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schelden: op boze toon beledigende dingen roepen tegen iemand http://www.woorden.org/woord/schelden vloeken: 1
een of meer vloeken zeggen; zie ook bij ketter ; 2
vervloeken, verwensen; 3
lelijk tegen elkaar afsteken: die kleuren vloeken
vloeken: vervloeken, verwensen fulmineren, razen, sakkeren blasfemeren http://www.woorden-boek.nl/woord/vloeken Twee geheel verschillende dingen lijkt mij. spreekwoorden en uitdrukkingen bevatten `zand in de ogen strooien` zand in de ogen strooien (=iets wijsmaken) http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=zand%20in%20de%20ogen%20strooien
Ik vind het geen rare eis, dat een (christelijke) baas vraagt van zijn werknemers om niet te vloeken.* Aan de andere kant is vloeken inderdaad vaak reflexmatig, zeker als je zelf niet bent opgevoed in een omgeving waar vloeken vreemd is. Ik vind het noteren van elke vloek dan ook wel heel ver gaan, een beetje kinderachtig ook.

Als je wel bij deze baas wilt blijven werken, adviseer ik je om proactief te werk te gaan. Doe je dat niet, dan kan je baas denken dat je onverschillig bent. Bedenk dat voor een gelovige vloeken een hele diepe betekenis heeft, dus dat het echt als heel kwetsend ervaren kan worden. Ga daarom het gesprek aan met je baas. Leg uit dat je begrijpt hoe vervelend dit is, en vraag ook begrip voor het feit dat jij nooit gewend bent geweest om erop te letten dat je niet vloekt, en dat het vaak al gebeurd is zonder dat je erover na hebt kunnen denken. Leg ook uit dat hoewel je begrijpt dat een vloek voor HEM pijnlijk is om aan te horen, JIJ dat er niet mee bedoelt. Ideaal zou zijn als je de afspraak kunt maken dat jij gaat letten op je taalgebruik, en dat hij het je niet nadraagt als er toch een keer een vloek uitfloept zonder dat je erbij stilstaat.

* als ik zeg dat ik het geen rare eis vind van een baas naar de werknemer, bedoel ik dat - omdat dit geen onredelijke eis is en er sprake is van een gezagsverhouding - er geen enkele wet is die zegt dat dit niet zou mogen. Je baas is immers degene die de (gedrags)regels bepaalt die gelden als je voor hem werkt. Als het een rare eis zou zijn (zoals dat je alleen hinkelend naar buiten mag) is het een ander verhaal. In dit geval is het geen vreemde eis, maar gewoon een algemene fatsoensnorm waar de werkgever je aan wil houden. Dat mag dus, en zo’n regel is ook niet ongebruikelijk, ongeacht het signatuur van de werkgever.. En tegen de grondwet is het zeker niet, vloeken is namelijk geen recht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier zit een groot manco. Eerst zal er bepaald moeten worden wat een vloek is, daarbij staan de wet en de religie in Nederland gelukkig los van elkaar. Zolang er nergens te boek staat wat een vloek is kan er op basis van wetgeving niets gedaan worden tegen een uitlating die een ander als vloek ziet, vele Nederlanders zouden op dit moment een partijleider uit de tweede kamer verwijdert zien vanwege zijn uitlatingen, hierin heeft zelfs de rechtbank te kennen gegeven dat het gewoon een meningsuiting is. Hoe kan een werkgever boven de wetgevende en de uitvoerende macht komen te staan en er zijn eigen regels op na houden terwijl een ontslag moet voldoen aan de regels van de wetgevende macht en het gecontroleerd wordt door de uitvoerende macht. Ook dit is in de grondwet vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een vloek dan een mening? Volgens mij niet. Je hebt gelijk dat juist de vrijheid van meningsuiting een groot goed is. Helemaal mee eens. Maar ik heb Geert Wilders (laten we je voorbeeld dan maar bij naam noemen ;-)) nog nooit horen vloeken. Grove taaluitingen? Ja. Ook roept hij regelmatig dingen waarmee ik het hartgrondig oneens ben. Dat moet hij echter mogen roepen, zeker ook in zijn positie. Maar zou iemand in diezelfde positie grove vloeken uiten, dan zou de kamervoorzitter hem daar - terecht - op aanspreken. Er zijn immers fatsoens- en omgangsregels, juist ook in het publieke debat. Nu vind ik het ook - zoals ik al schrijf - nogal ver gaan als er geturfd gaat worden hoe vaak iemand vloekt. Ook - en dat schreef ik eerder in de discussie - zou je dan een discussie kunnen krijgen over of nu alleen gvd (voluit) dan telt als vloek, of dat er ook geturfd moet worden als er een aarzelend "jee" gezegd wordt. Zoiets verziekt per definitie al de werksfeer. Maar eigenlijk vind ik hier de juridische benadering niet zo heel relevant. Dat zou het wél zijn als de werkgever in kwestie hier VS om wilde ontslaan, dán gaat wat een werkgever wel en niet mag eisen, ineens erg relevant worden. Maar hier gaat het om een niet onredelijke fatsoenseis waarvan een werkgever zijn werknemer vraagt om zich daar tijdens werktijd aan te conformeren. Het is nogmaals geen vreemde eis, en het is ook niet ongewoon. Bovendien is het niet moeilijk om je eraan te houden, en zijn er bij mijn weten geen groeperingen in ons land die een religieuze waarde hechten aan het regelmatig uiten van een vloek, terwijl er wél veel mensen zijn die vloeken hinderlijk, kwetsend, of gewoon irritant vinden. Dan zou de werknemer bereid moeten zijn zich daaraan te houden. De werkgever van zijn kant zou er begrip voor op moeten brengen dat de werknemer zich soms vergist, omdat vloeken voor hem heel gewoon is. Ik denk dat er met samen praten, wat begrip over en weer en goede afspraken, heel wat verder gekomen kan worden dan met uitzoeken wat er nu wel of niet in de wet staat. In déze kwestie dan, het is niet dat ik juristen onderwaardeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een vloek is een mening volgens het koninklijke besluiten van 5 juni 1986 (vloekverboden). De Kroon oordeelde dat in dit geval vloeken onder de vrijheid van meningsuiting van artikel 7 Grondwet viel, en dat bij uitsluiting van anderen de wetgever bevoegd is beperkingen aan dit recht te stellen.
Ja,het mag,maar hoort eigenlijk niet,hij kan het wel verlangen dat je niet scheld,maar geen verbod geven