ik werk bij een hovenier, mijn baas is zwaar gereformeerd, soms vloek ik wel eens uit reflex. mag hij mij daar een verbod op geven?

ik weet van collega's dat mijn baas ze heeft gevraagt om iedere vloek die ik zeg te noteren, ik vraag me af of hij zo ver mag gaan, of het niet tegen de grondwet is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Lol jij wilt du weten of je baas het mag verbieden dat je scheld . Lijkt mij wel het is toch je baas maar wel raar

Ik kan mij voorstellen dat je baas een hekel aan vloeken heeft, maar wat ik me niet kan voorstellen is het feit dat collega's dit noteren en doorgeven aan je baas.

Mijn baas is niet perse christelijk, maar als ik zou vloeken dan zou ik, denk ik heel veel kans maken mijn baan te verliezen. Ik werk namelijk in een supermarkt. Voor mij heeft het niets te maken met christelijk zijn maar met fatsoen. Als je als hovenier bij klanten aan de gang bent en die klant zou jou horen vloeken, weet ik niet of ze daar zo blij mee zijn. Dus gewoon uit respect voor anderen zou je jezelf wat anders aan moeten leren om er uit te floepen. Dat collega's moeten melden of jij doet wat er van je verlangt wordt, dus of jij je werk goed doet en doet wat je opgedragen wordt, is op zich natuurlijk niet verkeerd.

Je geeft je met je uitlatingen in ieder geval op glad ijs. Je baas heeft een bepaalde ethiek en zijn medewerkers ook. Voor hen zijn jouw uitlatingen uitermate kwetsend en godslasterlijk. Het kan zijn dat je baas op grond van artikel 147 zelfs een aanspraak kan maken op een eventueel ontslag, mocht het voor een rechtbank komen. Je baas heeft verder het recht een goede werksfeer te waarborgen. Als jouw collega's zich niet prettig voelen bij jouw uitlatingen, staat hij daarin sterk in zijn schoenen. Aan jou is de vraag wat jij meer waard vindt: Vloeken tijdens werktijd, of werken voor deze werkgever? Over godslastering en toonaangevende zaken die hebben gespeeld, vind je meer in mijn bronvermelding.

Gevonden in Wikipedia : De gemeenten ; Barneveld, Bodegraven, Elburg, Ermelo, Goedereede, Graafstroom, Krimpen aan den IJssel, Nieuw-Lekkerland, Nijkerk, Nunspeet, Putten, Reimerswaal, Rijssen-holt, Staphorst, Tholen en Urk kennen in hun Algemene Politie Verordening bepalingen betreffende ruwe of onzedelijke taal en/of vloeken … al dan niet met toevoegingen betreffende vrije meningsuitingen. Bij “Antwoord voor bedrijven” betreffende arbeidsvoorwaarden en vloeken/vloekverbod levert deze zoekterm geen resultaten op. Dus eigenlijk heeft je baas wel het recht om al je vloeken te (laten) noteren om ze later in te lijsten voor aan de muur, achter de bank. Maar veel meer kan hij er NIET mee denk ik … hetgeen natuurlijk NIET wil zeggen dat jij “ongestraft” je “ongemanierdheid” mag tentoonspreiden.

Ik vind dat je je er wel heel gemakkelijk vanaf maakt door je af te vragen of je baas wel het recht heeft om je te verbieden te vloeken. Dan leg je de kwestie meer bij hem dan bij jou, terwijl jij degene bent die vloekt. Dat vloeken is aangeleerd (tenzij je aan een bepaalde ziekte lijdt waarbij mensen soms "zomaar" vloeken. Ik ben de naam van die ziekte even kwijt). Iets dat aangeleerd is kan ook weer afgeleerd worden. Je moet er wel moeite voor doen! Je kunt jezelf daar echt wel in trainen en dat doe je dan niet alleen op je werk maar ook in andere situaties. Dan kweek je de gewoonte aan om niet meer te vloeken of in ieder geval minder te vloeken. Je kunt ook in plaats van een vloek een ander woord (leren) zeggen! Overigens, ik vloek zelf ook weleens maar veel minder dan vroeger. Gewoon een kwestie van mezelf trainen.

als je met klanten werkt absoluut.

"Mag hij mij daar een verbod op geven" Ja dat mag hij. Als jij aan het werk bent bij klanten, werk je voor hem. Hij heeft als eigenaar van een bedrij feen bepaalde uitstraling voor ogen. als daar vloeken niet bij past, kan hij van zijn werknemers eisen dat ze grof taalgebruik achterwege laten. Dit is eigenlijk gelijk elke functie waarbij je als vertegenwoordiging van een bedrijf met klanten omgaatl; Het ene bedrijf heeft een dress-code, de andere een bepaalde gewenste taal

Je doet iets wat schadelijk kan zijn voor zijn bedrijf en daar mag hij je een verbod op geven.Het is net zoiets als urenlang privédingen doen in de baas zijn tijd. Dat is ook schadelijk voor jet bedrijf en dat kan hij dus ook verbieden. Overigens: Weet je wel wat je zegt als je vloekt? Je vraag dan onze lieve heer om je te verdoemen! Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Leer jezelf aan om een ander woord te gebruiken of desnoods om binnensmonds te vloeken. Toegevoegd na 5 uur: sorry voor de typfoutjes

Gewoon afleren dat vloeken. Bedank je collega's als ze daar bij helpen. Het enige wat mag vloeken op jouw bedrijf zijn de kleuren van de viooltjes.

Zoals door veel antwoorders wordt gezegd. Ja dat mag. Wat niet mag is is dat jouw baas aan jouw collega's vraagt of zij willen noteren of, wanneer en hoe vaak je vloekt/scheld etc. Dat mag alleen gebeuren als de baas jou daar zelf over inlicht en jij niet bezwaar maakt daartegen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100