Als er alleen nog neven en nichten zijn van een overledene draaien die dan voor een achtergelaten geldschuld op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je kunt 3 dingen doen met een erfenis, dit is onafhankelijk van of je een neef bent, kind of partner:
1. Aanvaarden - in dit geval ben je volledig verantwoordelijk voor alle schulden die de overledene had op moment van overlijden. Dus in dit geval draai je ook voor een eventuele schuld op. Maar heb je ook alle baten ervan. Je hebt dan ook recht op alle voorwerpen in jou deel van de erfenis.
2. Verwerpen. Je accepteert de gehele erfenis niet. Je krijgt dan helemaal niets, nog geen foto van de overledene.
3. Beneficiar aanvaarden. Dat accepteer je alleen de erfenis indien er na het betalen van de schulden nog iets overblijft. In dit geval krijg je alles wat overblijft na het betalen van de schulden. Zijn er meer schulden? Dan krijg je helemaal niets, geen foto, geen dagboek, helemaal niets.

Aanvaarden kan dus ook handig zijn bij schulden indien er voorwerpen van emotionele waarde in de erfenis zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alleen die gene die de erfenis accepteren zijn verantwoordelijk voor eventuele schulden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is wel, maar het is geen garantie.
ja maar ze hebben ten allen tijde het recht te verzaken aan de erfenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand overlijdt, dan hebben de erven -in dit geval de neven en nichten- de plicht aan te geven of ze de erfenis accepteren. De testamentair executeur heeft hierbij de plicht de erven zo goed als mogelijk voor te lichten oevr de nalatenschap.

Dit betekend dat als er alleen een schuld is in de erfenis, je kan besluiten dat het niet handig is de erfenis aan te nemen. In dat geval gaat de schuld EN al het andere in de erfenis, over op de staat.

Let wel op: Als de oom een huis oid had dat afbetaald was, kan het heel goed dat alle schulden zo afbetaald kunnen worden en er middelen overblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overledene zal wel n testament moeten hebben!! Sta je daarin vermeld en weet je dat er n schuld is kun je altyd de erfenis weigeren. De notaris laat wel weten hoe en wat. Is er geen testament kunnen ze nt zomaar by neven en nichten aankloppen voor n schuld!!!