Mag je foto's van leerlingen zonder toestemming publiceren op de schoolwebsite?

Mag ik tijdens activiteiten op school foto's maken van de leerlingen en deze vervolgens publiceren op een website - en een link op de schoolwebsite?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij foto’s en filmbeelden gemaakt tijdens schoolactiviteiten in de klas, of bijvoorbeeld bij feestjes en reisjes, zijn regels. Voor het publiceren hiervan is geen toestemming nodig, maar ouders kunnen wel bezwaar maken tegen het gebruik, wanneer ze daarvoor een redelijk belang hebben. Denk bijvoorbeeld aan kinderen van bekende Nederlanders, maar ook aan foto’s gemaakt tijdens een uitje naar het zwembad. Verder kunnen kinderen van asielzoekers of ondergedoken kinderen last krijgen, wanneer zij herkenbaar op een foto staan. Geef de ouders of kinderen dus altijd de kans bezwaar te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons op school wordt dit meteen bij de intake besproken, of ouders geen bezwaren hebben. Bijna niemand doet moeilijk, maar t is wel netjes om te vragen

Antwoorden (1)

legt er aan hoe veel jaar oud de leerling is. boven de 12 heb je toesteming nodig van de leerling. en de ouders. onder de 12 allen van de ouders