Komt trouwen 'met de handschoen' in de winter vaker voor dan in de zomer (lees goed de toelichting)?

In het Burgerlijk Wetboek, Boek 1, artikel 66 staat dit:

Het staat Onze Minister van Justitie vrij, uit hoofde van gewichtige redenen aan partijen te vergunnen het huwelijk door een bijzondere bij authentieke akte gevolmachtigde te voltrekken.

Dus trouwen bij volmacht (ook wel 'met de handschoen' genoemd).

In werkelijkheid wil ik graag weten:

- Wat kunnen 'gewichtige redenen' zijn in dit geval?
- Komt het trouwen bij volmacht in Nederland inderdaad nog wel eens voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee,waarom het in de winter vaker voor zou komen,dan in de zomer.Of geeft de uitdrukking"met de handschoen"je dat idee?

Het beste antwoord

Hoewel er minder gebruik van wordt gemaakt, is het in Nederland nog steeds mogelijk om te trouwen bij volmacht, mits daar gegronde redenen voor zijn. Deze zijn:

1. Een van de partners kan niet komen door verblijf in een gevangenis
2. Een van de partners kan niet komen vanwege ernstige ziekte
3. Een van de partners is niet in staat om te reizen en zal dat in de toekomst ook niet kunnen

Een vrijstelling en vergunning voor een dergelijk huwelijk wordt verstrekt door de minister van Justitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij, maar ik heb er ook geen onderzoek naar gedaan, komt dat tegenwoordig niet meer voor.
Het was vooral ingesteld om paren in de gelegenheid te stellen onmiddellijk als gehuwden te gaan leven als de andere partij in Indie aankwam. Een meisje trouwde dan met de handschoen via een gemachtigde en vertrok vervolgens als gehuwde vrouw naar Indie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen met de handschoen betreft de voltrekking van een huwelijk waarbij de bruid of bruidegom niet aanwezig kan zijn en wordt vervangen door een gevolmachtigde. Een meer juridische term is "trouwen bij volmacht".
Trouwen met de handschoen kwam vroegere vooral voor bij adellijke families. Een gezant werd gestuurd naar de toekomstige bruid en hij vertegenwoordigde via de handschoen de bruidegom in spe.

Bij de huwelijksvoltrekking werd de handschoen op het altaar gelegd als teken van aanwezigheid en instemming van de bruidegom.

Reden voor dit soort trouwerijen was vaak de lange reistijd en de onveilige situatie onderweg, waardoor huwelijken, die vaak om politieke redenen werden afgesloten, het risico liepen vertraagd te worden.
Ook in meer recente tijden kwam het trouwen met de handschoen voor. Bekend zijn de huwelijken van soldaten die gelegerd waren in Nederlands-Indië en die slechts eenmaal per jaar op verlof gingen naar Nederland.

Hoewel er minder gebruik van wordt gemaakt, is het in Nederland nog steeds mogelijk om te trouwen bij volmacht, mits daar gegronde redenen voor zijn. Deze zijn:

Een van de partners kan niet komen door verblijf in een gevangenis
Een van de partners kan niet komen vanwege ernstige ziekte
Een van de partners is niet in staat om te reizen en zal dat in de toekomst ook niet kunnen
Een vrijstelling en vergunning voor een dergelijk huwelijk wordt verstrekt door de minister van Justitie.

In België is het huwelijk met de handschoen daarentegen niet toegelaten. De aanstaande echtgenoten moeten in persoon aanwezig zijn tijdens de voltrekking van het huwelijk en in persoon toestemmen tot het huwelijk.