Kunnen kinderen hun moeder het vruchtgebruik ontzeggen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik bedoelde het eigenlijk in België. Was dit vergeten te vermelden. Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje ranzig woord vruchtgebruik.

Het beste antwoord

Nee dat is niet (meer) mogelijk. Wel hebben de kinderen Wilsrecht, b.v. als de moeder opnieuw wil trouwen. Lees hieronder.

De langstlevende ouder
Als iemand overlijdt en een echtgenoot en ten minste één kind achterlaat, krijgt de langstlevende het eigendom van de erfenis van de overledene. De kinderen van de overledene krijgen een vordering in geld. Deze vordering kunnen ze opeisen ná het overlijden van de langstlevende ouder. Zo staat het in wet.

Wat gebeurt er als de langstlevende ouder opnieuw wil trouwen?
Als de langstlevende ouder opnieuw wil trouwen, kan dit een probleem zijn voor de kinderen uit het eerste huwelijk. Hun deel van de erfenis is bij hun vader of moeder, en als die vervolgens overlijdt, is het bij hun stiefvader of stiefmoeder, en als die besluit ook te hertrouwen, dan kan het erg lang duren voordat het vermogen waarop de kinderen een vordering hebben bij hen terecht komt. Om dit te voorkomen heeft de wet aan kinderen wilsrechten gegeven.

Wat zijn wilsrechten?
Wilsrechten kunnen door de kinderen worden ingeroepen op het moment dat de langstlevende ouder zegt dat hij weer wil trouwen. Door het inroepen van het wilsrecht krijgen de kinderen goederen ter waarde van hun vordering op de langstlevende ouder, in eigendom. De langstlevende ouder houdt wel het recht op het vruchtgebruik van de goederen, dit wil zeggen dat de langstlevende ouder het recht van gebruik van de goederen houdt. De kinderen hebben nog niks aan hun verkregen eigendom. Het eigendom noem je dan bloot eigendom.
Wel kun je op deze manier voorkomen dat de langstlevende ouder de goederen opmaakt of dat de stiefouder het bij het overlijden van de langstlevende ouder in zijn of haar bezit krijgt. Het recht van vruchtgebruik eindigt bij het overlijden van de langstlevende ouder, waardoor het eigendom van de kinderen een volledig eigendom wordt.

Wanneer mag je wilsrechten inroepen?
Als de kinderen bij het hertrouwen van de langstlevende ouder geen wilsrecht hebben uitgeoefend, krijgen ze bij het overlijden van de ouder een nieuwe kans. Want als hun vader of moeder overlijdt, mogen ze op dat moment uitbetaling van hun vordering vragen. Ze kunnen ook alleen het eigendom van goederen ter waarde van hun vordering opeisen en het vruchtgebruik aan de stiefouder laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde het eigenlijk in België. Was dit vergeten te vermelden. Weet iemand dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.notaris.be/faq/algemeen/welke-zijn-de-rechten-en-plichten-van-vruchtgebruiker-en-blote-eigenaar/5/125/1 http://www.notaris.be/faq/algemeen/welke-zijn-mijn-rechten-en-plichten-ingevolge-het-vruchtgebruik/5/57/1

Andere antwoorden (3)

Nee dat kan niet meer in 2002 is het erfrecht zo verandert dat de partner van iemand die overleden is alles erft. Kinderen hebben recht op hun kindsdeel maar pas ná het overlijden, van in dit geval, moeder.

Toegevoegd na 3 minuten:
nog even voor de duidelijkheid alleen als er geen testament is. Is dit er wel dan wordt alles geregeld volgens het testament
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad een goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde het eigenlijk in België. Was dit vergeten te vermelden. Weet iemand dit?
Nee,dat is al een tijdje niet meer mogelijk. De weduwe mag na het overlijden van haar echtgenoot beschikken over de erfenis. Pas bij haar overlijden komen de kinderen aan de beurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar zeer omslachtig. Als er veel te halen c.q. te verdelen is kan men beslissen de Jersey constructie toe te passen. Dit werkt overigens twee kanten op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan waarschijnlijk een door iemand gevonden maas in de wet. Want deze is niet voor niets verandert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad nelly zodat kinderen niet meer de overgebleven partner/ouder in problemen kunnen brengen. En als deze ook is overleden mogen de geldwolven komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja juist, heb wat drama's gezien bij mensen aan een sterbed, echt ongelooflijk.
Vind het een hele goed wetsverandering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jersey werkt altijd, daar is onze Cristina (vroeger kon zie niet kijken, toen hete zog Marijke) van Oranje nog mee weg gekomen. Maar dat gaat voor iedereen op. Ook veel ouderen die een langstlevenden contract hebben uit de jaren '70 / '80 kunnen hier nog veel problemen mee krijgen, alleen als de kinderen meegetekent hebben gaat deze vlieger op. Maar als er wat gebeurt kan ook aangetrouwd zijn recht laten gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dan heb je het over een situatie waar een testament is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde het eigenlijk in België. Was dit vergeten te vermelden. Weet iemand dit?