waarom is wiet illigaal!?

Waarom is wiet illigaal? Het is zowat hetzelfde als alcohol alleen alcohol drink je en wiet rook je

Toegevoegd na 7 minuten:
En ook heb ik gehoort dat het gezond is wiet en hasj, niet dat ik het gebruik maar ik vraag me af waarom het illigaal is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een mooie vraag. Zelf drink ik, rook ik, maar heb nog nooit wiet, hash, ed..... geprobeerd. Vaak denken mensen een mooi excuus te hebben wanneer ze iets dergelijks proberen. In dat geval stelt drinken helemaal niks meer voor, maar toch blijft het risico bijna net zo groot.
Dat het gezond zou kunnen zijn betwijffel ik, net zo goed als het overmatig gebruik van drank. Het is gewoon allemaal slecht voor je en je zult er nooit beter van worden.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wiet hoeft niet perse illegaal , want als jij bij de coffeeshop wiet wil kopen is dat niet illegaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sjoerd. Wiet kopen is wel degelijk illegaal. Alleen wordt de koop ervan gedoogd. Daarmee is het nog altijd illegaal.

Antwoorden (5)

Wiet valt onder de opiumwet. Doel van de opiumwet is de volksgezondheid te beschermen. Gebleken is namelijk dat wiet ongezond is.

Tegenwoordig zijn de sofdrugs zo sterk, dat de werking bijna te vergelijken is met harddrugs. Allerlei gezondheidsrisico's loop je bij het gebruik.

Echter om de markt van hard- en softdrugs te scheiden, is er wel gekozen voor een systeem van gedogen voor wat betreft softdrugs en verkooppunten in de vorm van coffeeshops.

Soms wordt wiet trouwens inderdaad voorgeschreven door artsen, als pijnbestrijdingsmiddel. Betekent echter nog steeds niet dat wiet gezond is.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of iets gezond is of niet zou geen reden moeten zijn tot een verbod, als alles wat ongezond is zou moeten worden verboden zouden we weinig kunnen doen.
Ik zie in een mogelijke legalisatie van wiet alleen maar voordelen, als deze (mogelijke toekomstige) wetgeving ervoor zorgt dat coffeeshops alleen maar bij staat gecontroleerde kwekers kunnen kopen worden de illegale kwekers buitenspel gezet, hierdoor krijgt de politie een stuk minder werk met het opsporen van die gasten.
Zet een dikke btw % op de verkoop van het spul en je hebt nog een leuk bedrag om de tekorten mee op te vullen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
We zijn nu 9 jaar verder na dit antwoord. Wiet blijkt supergezond te zijn! We zijn verkeerd voorgelicht.
Het verschil zit in de historische achtergrond; in de bijbel wordt al wijn gedronken, maar over wiet geen woord.
Wiet is tegenwoordig wel veel sterker dan vroeger, maar dat is met alcohol ook al lang zo.
Wiet zou ik niet gezond durven noemen al kan het zijn diensten bewijzen bij pijnbestrijding.
Het grootste verschil is dat politici al sinds jaar en dag alcohol gebruiken en meestal geen wiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat noemen we Christelijke hypocrisie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Kudo!
Wiet is niet illegaal, je mag 5 plantjes voor eigengebruik kweken en je kunt het zo kopen in de shop. grote wietkweek is illegaal omdat ze dat zwart verhandelen etc.
Of het gezond is heb ik geen idee van maar wiet en hasj zij wel een bepaald zoort drugs die altijd appartement worden genoemd want je hebt ook harddrugs als cocaiene etc. En daaruit geloof ik wel dat wiet gezonder is als cocaiene
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wiet is illegaal omdat het voor de grote massa een onbekende drug was... en conservatief als de mensen zijn willen ze hun mening ook niet herzien.
Politiekers doen wat de meeste mensen willen, want door hun stemmen verdienen ze flink de kost.

Neem nou alcohol, een harddrug, en dat kan dan weer wél.
Ik heb véél liever mensen die stoned zijn dan dronken.
Rustiger, kalmer, zichzelf niet overschattend, niet agressief.

Het is trouwens niet volledig illegaal, je mag een bepaalde portie hebben voor eigen gebruik. Maar dat mag niet op openbare plaatsen worden gerookt.

Nu, ongezond, ja en nee... als het je stress wegneemt is het veel gezonder dan kalmeerpillen.
Meestal wordt er ook tabak bij gebruikt, en daarvan weten we allemaal dat het ongezond is.