Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je zonder makelaars diploma een pand beheren?

Mijn moeder is ontvreden over haar makelaar en heeft aan mij gevraagd of ik haar pand wil beheren. Er zit een huurder in en de winkel op de beneden grond word ook verhuurd. Kan je dat doen zonder makelaars diploma?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
841

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je bent dan gewoon een soort huisbaas, degene die handelt uit naam van de verhuurder. Daar hoef je geen makelaar voor te zijn. Mijn zwager verhuurt ook gewoon het huis wat hij niet kan verkopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, de wet stelt in principe geen eisen aan een beheerder, zaakwaarnemer of gemachtigde, anders dan dat je handelingsbekwaam bent. Dus boven de 18, en niet onder curatele gesteld. Wel is het aan te bevelen dat je moeder aan de huurders een brief stuurt met de mededeling dat jij, en niemand anders, vanaf nu volledig bevoegd bent om haar in haar relatie met die huurders te vertegenwoordigen.
(Lees meer...)
teusvh
10 jaar geleden
Ja dat mag gewoon, om makelaar te zijn hoef je in principe helemaal geen diploma te hebben. Iedereen mag dit beroep uitoefenen.

"Sinds maart 2001 mag iedereen zich makelaar of taxateur noemen. De titelbescherming en beëdiging zijn afgeschaft. In plaats daarvan hebben enkele organisaties op het gebied van de makelaardij verschillende concurrerende certificeringsregelingen ontwikkeld om de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen. Zo moet een gecertificeerd makelaar deskundig, betrouwbaar en onafhankelijk zijn. De certificering is niet alleen een keurmerk voor de consument, maar ook voor financiële instellingen." (citaat carriéretijger, zie bron).

Aangezien je niet gaat concurreren hoef je ook geen certificaat te hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Vraagsteller wordt/is concurrent van de oude makelaar, lijkt mij. Desondanks zal dat certificaat niet nodig zijn, daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding