Mag men in Belgie een volledig lichaam-bedekkend kostuum in het openbaar dragen?

Is dit in strijdt met de Boerka-wed etc indien dit een vb. mascotte kostuum is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
10 jaar geleden
En dan andermans kinderen aaien?
Poet
10 jaar geleden
Art. 563bis van de Belgische strafwet bepaalt: “Met geldboete van vijftien euro tot vijfentwintig euro en met gevangenisstraf van een dag tot zeven dagen of met een van deze straffen alleen worden gestraft, zij die zich, behoudens andersluidende wetsbepalingen, in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn.
Het eerste lid geldt echter niet voor hen die zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn, en wel krachtens arbeidsreglementen of een politieverordening naar aanleiding van feestactiviteiten.” Dit is echter maar een eerste deel van het antwoord: ook de politieverordeningen spelen voor het antwoord kennelijk een rol mbt festiviteiten. En als men verkleed rondloopt met reclamedoeleinden is het de vraag of dat valt onder "arbeidsreglementen".

Antwoorden (2)

Art. 563bis van de Belgische strafwet verbiedt het om zich, behoudens andersluidende wetsbepalingen, in de voor het publiek toegankelijke plaatsen te begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat hij/zij niet herkenbaar is.
Het eerste lid geldt echter niet voor hen die zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn, en wel krachtens arbeidsreglementen of een politieverordening naar aanleiding van feestactiviteiten.

Het hangt dus oa af van de politieverordening en die verschilt per gemeente.

Neem bijvoorbeeld een plaats als Damme. Daar is het verboden om verkleed / gemaskerd in het publiek toegankelijke gebied te gaan maar daar kan de burgemeester dan weer een uitzondering op maken. In dat geval zal daarbij in elk geval gelden dat dit slechts tot 24u mag en dat men op verzoek van politie het masker direct dient af te nemen.

Zo verschilt het dus per gemeente en daarbij ook per situatie.
Poet
10 jaar geleden
Je mag je niet in het publiek vertonen wanneer je onherkenbaar bent, d.w.z. dat je gelaat net mag bedekt zijn. In sommige situaties en in sommige gemeentes unnen uitzonderingen gemaakt worden zoals bv. karnaval... maar voor een welgepaalde duur.