Waarom zijn boetes voor iedereen gelijk?

Voor een arm persoon kan een boete een rib uit het lijf zijn, voor een rijk persoon is het 3x niks en deze zal dus waarschijnlijk eerder de wet overtreden dan een arm persoon omdat hem die boete toch niet zoveel uitmaakt. Waarom worden boetes niet berekend op je inkomen? (als je werkloos bent op je uitkering) dat zou namelijk veel eerlijker zijn en mensen (met veel geld) zullen minder snel de wet overtreden wat weer leid tot een veiliger Nederland in bepaalde opzichten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel eigenlijk dat het bij jongeren zo moet zijn.

Antwoorden (6)

In oa Zwitserland en Zweden zijn verkeersboetes idd inkomensafhankelijk. Ik denk niet dat VVD en PVV dit zien zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cda wel dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CDA vind alles goed. PvdA zal voor zijn. Evenals D66, GroenLinks en SP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want die steunen de mensen die niet werken en een uitkering vangen waar jij en ik veel belasting aan betaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shenley: een uitkering "vang" je niet zomaar.
En ik denk dat zelfs de fraudeurs - die zeker bestaan en van mij hard aangepakt mogen worden - minder geld "vangen" dan er met de belasting geknoeid wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom de PVV daar principieel tegen zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sherpa, daar ben ik ook benieuwd naar.
Stel:
Arme mensen moeten 7,50 boete betalen als ze door rood lopen. Ipv van de 38.
Zullen mensen niet eerder door rood lopen omdat ze weten dat ze een boete krijgen die toch laag is.
Zelfde als dat rijke mensen t 3x niks vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar als een arm mens nog gewoon 38 blijft betalen en iemand met 3x zoveel inkomen 3x38=114 is de boete voor hen relatief gelijk. Ik heb het dus niet over dat de armen veel minder moeten gaan betalen want zij houden zich al vaak aan de regels maar dat de rijken meer moeten betalen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shenley: je aanname klopt niet - voor die arme persoon is 7,50 waarschijnlijk meer dan 38 voor die rijke.
Dat gebeurt niet, omdat het ook niet zo is, dat een arme 20 cent voor zijn liter halfvolle melk betaalt, en de rijke 3 Euro. Dat zou ook veel eerlijker zijn.

Er zijn al veel dingen die nivellerend werken. B.v. schijven in de inkomstenbelasting, huurwaardeforfait, zorgtoeslag, huursubsidie, vermogensrendementsheffing en gemeentelijke belastingen.

Blijkbaar willen we met elkaar dat wel veel, maar niet alles genivelleerd wordt. Zo is b.v. de prijs van benzine, en de hoogte van de BTW voor iedereen gelijk. Net zoals de verkeersboetes.

De reden zou kunnen zijn, dat als alles wat ons geld kost, wordt ingedeeld in prijzen voor arm en rijk, het er uiteindelijk op neer komt, dat alles wel heel "eerlijk" is, en dat iedereen evenveel te besteden heeft, maar dat elke prikkel om vooruit te komen in de maatschappij verdwijnt.

Niemand zal dan meer een lange (of kostbare) studie beginnen, een bijscholingscursus volgen, starten met een eigen bedrijf, of b.v. willen overwerken. Want het (extra) geld dat zoiets oplevert, gaat dan toch rechtstreeks naar de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar een boete heeft niet te maken met de welvaart van jouzelf. Ik vind dat je je gewoon aan de wet moet houden en het voor iedereen evenveel pijn doet als ze bekeurt worden, want bij boetes hoort het niet om het geld te gaan maar dat je het voortaan niet nog een keer doet. En rijke mensen overwegen makkelijker een wet te overtreden dan een arm persoon.
Zo'n regeling is natuurlijk wel in te voeren, maar het zal wel een boel tijd/ geld aan administratiehandelingen kosten. Per keer moet er gekeken worden wat het inkomen in het voorgaande jaar was. Het inkomen in het lopende jaar is immers nog niet bekend. Dit is op te vragen bij de belastingdienst. Echter als er een inmiddels een grote inkomstenverandering is geweest bij de betrokkene, dan moet de betrokkene weer in bezwaar kunnen gaan.

Dit alles maakt dat de administratiekosten, die ongetwijfeld doorberekend gaan worden, flink omhoog zullen gaan.

Op dit moment betaal je al 6 euro administratiekosten per boete en ik denk dat niemand er op zit te wachten, dat dit nog hoger gaat worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar heb je wel een punt, maar ook niemand zit te wachten op allemaal bmw's die door rood blijven rijden. Ook al gaan de boetes omhoog, het zou wel eerlijker zijn
Iedere Nederlander heeft zich aan de verkersregels te houden. Overtreding is overtreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies, maar nu gebeurt dat niet. Ik rij bijvoorbeeld nooit door rood, mijn vrienden doen dat o zo vaak omdat hun toch niet zoveel uitmaakt als ze een bekeuring krijgen. Ik doe het niet want anders heb ik 2 maanden lang geen geld, maar dat is toch niet eerlijk... Het gaat toch om wetten, niet om hoeveel welvaart je hebt (en als je rijk bent de wet sneller overtreed)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja haalt de woorden van mijn scherm weg :P ++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zoals op hoe oneerlijk de wereld wel niet is en toch iedereen eraan meewerkt...
Voor de zes Euro administratiekosten (die in werkelijkheid ongeveer 4 Euro bedragen) zou gemakkelijk de inkomstenbelastingcomputer geraadpleegd kunnen worden.
Ik vind ook dat een boete een equivalent van je netto uurloon zou moeten zijn.
Het is van de zotte dat een eenoudergezin met een oud barreltje perongeluk een bord niet gezien heeft en daardoor NIET op vakantie kan terwijl een "rijke "daardoor
slechts de kosten van een avondje uit hoeft neer te tellen.
Dus zou men boetes moeten uitdrukken in een aantal netto uurlonen.
De computer van de belasting kan dergelijke bedragen volgens mij nog binnen de administratiekosten die toch al veel hoger zijn dan de werkelijke kosten kunnen berekenen.
Vroeger kon je plaatsvervangende hechtenis krijgen, dan was het aantal dagen voor arm en rijk per overtreding gelijk.
Dan zou dat ook bij geldboetes toe te passen moeten zijn.
Dat zou het arrogante weggedrag van sommige rijke patsers aardig doen dimmen en DAT zijn vaak de brokkenmakers, die pogen door de geluidsbarriere pogen te bereken met auto's waar je qua prijs ook een huis zou kunnen kopen en bij een botsing een gordijn beschermende airbags tevoorschijn tovert en zelf veel minder kans op lichamelijke schade oploopt dan de stakker met het oude barreltje die geplet wordt onder de wielen van een vette V8 die aan het bumperkleven sloeg.
Maar dat is mijn mening....