Kan het openbaar ministerie vervolgd worden zonder dat ze daar zelf mee instemmen?

als ik het goed begrijp maakt het OM uit of een zaak aanhangig gemaakt word.

Maar moeten zij ook over zichzelf oordelen of zij vervolgbaar zijn?

Op België zag ik een verhaal in koppen xl waar (zei het in een ander land) het openbaar ministerie wellicht grove fouten had gemaakt. In Nederland zal dat ook best wel eens voorkomen.

Maar kan je het OM dan aanklagen zonder de toestemming van het OM zelf? Of terwijl moet het OM in zon geval zijn eigen vlees keuren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Met klachten over de manier waarop een lid van het O.M. zijn ambt uitoefent, kan men terecht bij de Procureur-Generaal van het Gerechtshof in het werkgebied van het betreffende O.M.-lid. Ook wanneer het O.M. niet tot (verdere) vervolging van een (ex)verdachte van een strafbaar feit wil overgaan, kan een belanghebbende
daarover klagen bij het Hof. De volledige klachtenregeling vind je in de bron.
Pieter2011
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je bron ("Klachten over politie en justitie" van Prof. mr. M. Wladimiroff) is uit 1987. Is wat er is vermeld in een bron uit 1987 nog geldig anno 2013? Zijn er inmiddels geen dingen gewijzigd, die relevant zijn voor (de juistheid van) het antwoord?
Pieter2011
10 jaar geleden
Voor zover ik weet geldt deze regeling nog steeds, maar misschien kun jij meer recente informatie over dit onderwerp vinden? Op de website van het OM staat een interne klachtenregeling, maar die gaat over brieven die niet op tijd beantwoord zijn e.d.
In de tekst staat wel: 'Als uw klacht ergens anders thuishoort, bijvoorbeeld bij de rechtbank, wordt uw brief daar naartoe gestuurd. Ook daarover krijgt u van ons een brief'. Ook wordt verwezen naar de Nationale Ombudsman, maar die kan natuurlijk geen bindende uitspraken doen, alleen adviseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met klachten ok, maar kan je het OM of een lid daarvan aanklagen zonder dat de OM uit hoeft te maken of deze zaak aanhangig word gemaakt?
Pieter2011
10 jaar geleden
Ik denk dat de Procureur-Generaal van het Gerechtshof dat kan beslissen, maar hoe het dan verder gaat...? Het gebeurt ook niet vaak dat leden van het OM worden aangeklaagd.
Antoni
10 jaar geleden
Pieter2011, ik verwacht ook dat de regeling nog steeds geldt, maar ik vroeg me gewoon af of er geen recentere bronnen zijn te vinden, voor de zekerheid. Als er hierover niets te vinden is op de website van het OM, weet ik ook niet meteen waar je verder zou moeten zoeken.