Geld terug vragen aan de kapper kan dat?

Mijn beste vriendin is naar de kapster geweest vanmiddag. Zij had een verf uitgekozen die haar haar bruin zou maken en aangegeven dat ze niet meer dan 3 cm van haar haar af mocht knippen! Ze had haar tot op haar ondertug en had hier trots 5 jaar voor gespaard. De kapper zei wel dat er een stuk dood was maar mijn vriendin wilde echt niet meer als 3 cm er af! Dit gaf ze heel duidelijk aan. De kapper ging verven en daarna bleek het rood/paars geworden te zijn. Dat is nog tot daar aan toe.. Maar ze had niet 3 cm er af geknipt maar 20 cm!! Mijn vriendin was meteen heel verdrietig. Helemaal toen ze een rekening kreeg van 110 euro en de kapper vertelde dat het eigenlijk 160 euro zou zijn voor knippen en verven van lang haar. Terwijl ze het eerst verfde en daarna ging knippen. Ze is er kapot van.. En vind het zo erg dat haar haar zo kort is geworden terwijl ze zo duidelijk was geweest. Wat kan ze doen? Ik heb de kapper gebeld maar ze zegt dat ze het er niet meer aan kan plakken en het gewoon dood was en dat moest ze accepteren?!?!?!

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee dat moet je zeker niet accepteren. Haar is sowieso dood materiaal. Alleen de cel waarin de haar zit leeft. Als die cel dood is dan gaat de hele haar eruit. Het is natuurlijk wel zo dat je tijdens het knippen al snel het verschil ziet tussen 3 en 20 cm. Je kunt dus ook tijdens het knippen protesteren of daarnaa. Hoe dan ook, je kunt niet zomaar geld terug krijgen want de kapper heeft wel een prestatie geleverd. Dat een kleur anders uitpakt kan de kapper niet altijd voorzien, tenzij hij echt fout heeft gehandeld. Dat is lastig aan te tonen. Maar je vriendin is niet tevreden met de prestatie van de kappper. Als er 160 euro is afgesproken vooraf dan is er kennelijk wel geld in mindering gebracht. Je kunt navragen of de kapper bij een klachtenorganisatie als de ANKO is aangesloten en in ieder geval je klacht weg leggen. De Anko is de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (035-5259500 of www.anko.nl). Die heeft een eigen Commissie Geschillenbemiddeling. En je kunt besluiten om er niet meer heen te gaan natuurlijk. Verder kan je klagen op websites.

Bronnen:
http://www.klacht.nl/categorie/kappers/#
http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument...

Je (jouw vriendin) hebt betaald voor een bepaalde dienst. Vooraf zijn de wensen voor deze dienst duidelijk aangegeven. Er is door de kapper niet geleverd waarom gevraagd is, dus dan kan je de daarvoor gevraagde vergoeding ter discussie stellen. Met andere woorden, je kan naar de kapper gaan en aangeven dat niet geleverd is waarom je gevraagd hebt en daarmee je geld terug vragen. Je bent dan wel afhankelijk voor hoe de kapper daarmee omgaat. Kom je er met de kapper zelf niet uit, dan kan je kijken of de kapper is aangesloten bij een beroepsvereniging, in dit geval waarschijnlijk de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO). Die hebben een klachtenprocedure en geschillencommissie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100