Geld terug vragen aan de kapper kan dat?

Mijn beste vriendin is naar de kapster geweest vanmiddag. Zij had een verf uitgekozen die haar haar bruin zou maken en aangegeven dat ze niet meer dan 3 cm van haar haar af mocht knippen! Ze had haar tot op haar ondertug en had hier trots 5 jaar voor gespaard. De kapper zei wel dat er een stuk dood was maar mijn vriendin wilde echt niet meer als 3 cm er af! Dit gaf ze heel duidelijk aan. De kapper ging verven en daarna bleek het rood/paars geworden te zijn. Dat is nog tot daar aan toe.. Maar ze had niet 3 cm er af geknipt maar 20 cm!! Mijn vriendin was meteen heel verdrietig. Helemaal toen ze een rekening kreeg van 110 euro en de kapper vertelde dat het eigenlijk 160 euro zou zijn voor knippen en verven van lang haar. Terwijl ze het eerst verfde en daarna ging knippen. Ze is er kapot van.. En vind het zo erg dat haar haar zo kort is geworden terwijl ze zo duidelijk was geweest. Wat kan ze doen? Ik heb de kapper gebeld maar ze zegt dat ze het er niet meer aan kan plakken en het gewoon dood was en dat moest ze accepteren?!?!?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (2)

Nee dat moet je zeker niet accepteren. Haar is sowieso dood materiaal. Alleen de cel waarin de haar zit leeft. Als die cel dood is dan gaat de hele haar eruit.

Het is natuurlijk wel zo dat je tijdens het knippen al snel het verschil ziet tussen 3 en 20 cm. Je kunt dus ook tijdens het knippen protesteren of daarnaa.

Hoe dan ook, je kunt niet zomaar geld terug krijgen want de kapper heeft wel een prestatie geleverd. Dat een kleur anders uitpakt kan de kapper niet altijd voorzien, tenzij hij echt fout heeft gehandeld. Dat is lastig aan te tonen.

Maar je vriendin is niet tevreden met de prestatie van de kappper. Als er 160 euro is afgesproken vooraf dan is er kennelijk wel geld in mindering gebracht. Je kunt navragen of de kapper bij een klachtenorganisatie als de ANKO is aangesloten en in ieder geval je klacht weg leggen. De Anko is de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (035-5259500 of www.anko.nl). Die heeft een eigen Commissie Geschillenbemiddeling.

En je kunt besluiten om er niet meer heen te gaan natuurlijk.

Verder kan je klagen op websites.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Precies, die tweede alinea! De vraag moet haast wel een trolvraag zijn, want een normale kapper doet zoiets niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil je best geloven, maar vind het raar dat je vriendin: 1. Geen prijs afspreekt, zeker voor zo'n groot bedrag. De kapper moet zijn prijzen ook gewoon vermelden op een lijst. Bij Brainwash kost knippen en verven max 60 euro. 2. Niet protesteert. Mijn kapper knipt eerst een beetje eraf. Zeker als je vraagt enkele cm's in te korten Maar ik wil je best geloven en je vriendin heeft wellicht niet durven protesteren. Misschien wel omdat jij daar vaste klant bent. Maar dan neem ik ook aan dat jij wel hebt aangegeven dat ze prijzen van 160 euro rekenenen. Maar hoe dan ook, de vraag was of je geld kunt terug krijgen. Dat is lastig, maar je kunt wel proberen een klacht in te dienen.
Kristal
11 jaar geleden
Ik snap de argumenten wel, maar als je heel lang haar hebt kan je niet zien hoeveel eraf wordt geknipt. Ik heb het tot halverwege mijn rug (dus korter dan de vriendin, en kan het al niet zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Protesteren tijdens het knippen.. Dan loop je dus met minimaal 1 korte pluk? De verf kan inderdaad anders uitgepakt hebben, maar met knippen is ze wel flink de mist in gegaan. Ik zou terug gaan en vragen om de kleur kosteloos naar haar zin te laten maken, dit is het minste wat ze kunnen doen. En wow, 160 euro is héél erg duur, knippen ze met gouden scharen en verven met gouden kwasten??? Bij ons kost verven en knippen 43,95, de toeslag ivm lang haar zal max. 20 euro zijn, maar dat vertellen wij de klanten voordat we eraan beginnen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kristal: daar heb je wel een punt. Dat gedeelte zie je niet. Maar ik wilde ook geenszins een beschuldiging uiten. Ik snap het probleem en geef antwoord wat je zou kunnen doen. Je kunt niet zomaar geld terug vragen, je hebt immers al betaald. Je kunt wel een klacht indienen en ik geef aan waar je dat kunt doen.
Kristal
11 jaar geleden
160 euro is echt te dol... ook al heb je lang haar, en als dan ook de kleur nog niet klopt, ik zou écht terug gaan en het erover gaan hebben. Dat hoeft niet op agressieve wijze, ze helpen je veel liever als je beleefd blijft. Maar ik zou dit écht niet gewoon maar laten zitten. Voor dat geld moet het goed zijn. En als de klant zegt: 3 centimeter, dan is het als kapper jammer als je ziet dat het mooier wordt als er meer afgaat maar zal je je toch aan de 3 cm moeten houden. De klant betaalt er per slot van rekening voor, (en niet zo zuinig!)
Kristal
11 jaar geleden
Noa, het was ook geen kritiek op jou hoor :-) Je geeft een goede tip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Kristal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jammer dat ik geen reclame mag maken voor de geweldige kapsalon waar ik altijd heen ga! De leerlingkapster heeft mijn haar een keer te donker geverfd. En dat nog wel aan het begin van de zomer plus dat het me ouder maakte. Wat was ik boos. Ze had zich vergist en iets niet duidelijk opgeschreven mbt de samenstelling van het mengsel. Dat kan want vergissen is menselijk en kapperswerk blijft mensenwerk. Na overleg heb ik voor de keer daarop zonder problemen een leuke oplossing aangeboden gekregen waarmee ik heel gelukkig was. Die kapster is zich rot geschrokken, verft nog steeds m'n haar en altijd goed (lol) en zei ze eerst mij nooit te durven te knippen. Nu heeft ze iets heel zelfverzekerd bijgeknipt. Ik ben dan ook altijd heel duidelijk tegen de kapper. Maar ik ben brutaal in deze en ik zou het niet gepikt hebben ook niet met prijsvermindering. Maar dat ben ik..... Ik heb gewoon wel geleerd heel duidelijk te zijn tegen kappers en goed van de prijzen op de hoogte zijn. Daarom vertel ik dit verhaal. Er zijn namelijk wel degelijk kappers die hun verantwoordelijkheid beseffen en dus zorgen dat de klant wel tevreden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, vergat de + :)
Je (jouw vriendin) hebt betaald voor een bepaalde dienst. Vooraf zijn de wensen voor deze dienst duidelijk aangegeven. Er is door de kapper niet geleverd waarom gevraagd is, dus dan kan je de daarvoor gevraagde vergoeding ter discussie stellen.

Met andere woorden, je kan naar de kapper gaan en aangeven dat niet geleverd is waarom je gevraagd hebt en daarmee je geld terug vragen. Je bent dan wel afhankelijk voor hoe de kapper daarmee omgaat.

Kom je er met de kapper zelf niet uit, dan kan je kijken of de kapper is aangesloten bij een beroepsvereniging, in dit geval waarschijnlijk de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO). Die hebben een klachtenprocedure en geschillencommissie.