Mag de gemeentelijke sociale dienst, heffingskortingen als inkomen aftrekken van je WWB uitkering?

De belastingdienst kent heffingskortingen toe aan mensen met een minimum inkomen om deze mensen financieel te ontlasten. Als deze kortingen dan weer via de sociale dienst wordt ingehouden in de vorm van voorliggende voorziening wat schiet de burger dan hiermee op? Ik vraag mij af of dit eigenlijk rechtmatig is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

Als u een algemene bijstandsuitkering heeft, dan geldt het kortingsbedrag dat u ontvangt als inkomen. Maar niet alle heffingskortingen worden als inkomen geteld. Er zijn een aantal heffingskortingen die vrijgelaten worden bij het bepalen van uw inkomen:

Jonggehandicaptenkorting
En voor alleenstaande ouders van wie het jongste kind jonger is dan vijf jaar:

Aanvullende alleenstaande ouderkorting
Combinatiekorting
Aanvullende combinatiekorting

Als u bijzondere bijstand aanvraagt dan kan uw gemeente zelf bepalen welke heffingskortingen meetellen als inkomen. De hoogte van uw inkomen is namelijk van belang voor de berekening van uw draagkracht. Uw draagkracht is dat deel van uw inkomen waarmee u zelf de kosten, waar u bijzondere bijstand voor aanvraagt, kunt betalen.
Gemeenten mogen zelf bepalen hoe en wanneer ze heffingskortingen met de bijstand verrekenen.

Leuk of niet, een burger met een bijstandsuitkering heeft recht op een inkomen ter hoogte van de voor hem/haar geldende bijstandsnorm, en niet meer. En dat is dan ook wat die burger ontvangt, als de heffingskorting op de uitkering in mindering wordt gebracht.

De rechtmatigheid hiervan is in uitspraken van de Centrale Raad van Beroep meermaals bevestigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb een uitkering en dat wat ik terug krijg maandelijks van de belastingdienst dat mag ik houden.
Zorg, kinder, huurtoeslag, alleenstaandeouderkorting.
Dit mag ik allemaal zelf houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk! +
Ik heb die vraag zelf ook meermalen, vanuit de clientenraad gesteld. Men trekt de heffingskorting hier wel af. Misschien dat je het eens aan de Landelijke Clientenraad moet vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij word alleen de voorlopige teruggaaf afgehouden van mijn uitkering. De toeslagen mag ik houden.