Wat is dat verschil?

Als je 4 jaar gevangenis straf krijg en je zit 2 jaar en 5 mnd en je komt voor 1 week met verlof .. waneer kom je dan vrij ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

4 jaar min 2 jaar en vijf maanden.
Dus dan moet je nog 1 jaar en 7 maanden brommen.
Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen regel voor... In principe moet je de straf die je krijgt uitzitten, maar in de praktijk is dat veel minder... En daar hebben veel zaken mee te maken, en dat is hoe jij je gedraagt daar... En de aard van de straf, krijg je daarnaast ook nog een andere beperkende maatregel opgelegd of wellicht ter beschikkingstelling...

Een eenduidige regel is niet te geven, wend je tot je advocaat voor exacte details...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevangenen komen sinds juli 2008 niet meer automatisch vrij als ze tweederde van hun straf hebben uitgezeten. Of ze onder voorwaarden vrij mogen, wordt per ‘geval’ getoetst.

In de nieuwe situatie krijgt de gevangene een proeftijd, die gelijk staat aan de resterende straf. Als een gedetineerde in zijn proeftijd een strafbaar feit pleegt, moet hij alsnog zijn straf volledig uitzitten. Daarnaast kunnen bijzondere voorwaarden worden gesteld zoals een meldingsplicht, gedragstraining of een locatieverbod.

De voorwaardelijke invrijheidstelling (v.i.) kan daarnaast worden afgewezen als een gedetineerde bijvoorbeeld disciplinair wordt gestraft in de gevangenis.

De v.i. komt voort uit een wetsvoorstel uit 2003 van toenmalig minister Donner van Justitie. Die kwam tegemoet aan kritiek omdat Fortuyn-moordenaar Volkert van der G. al na twaalf van zijn opgelegde achttien jaar zou vrijkomen. Gedetineerden die op 1 juli 2013 nog vastzitten, vallen buiten de regel en moeten dus hun volledige straf uitzitten.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Als je 2 jaar en 5 maanden gezeten hebt, kom je na 2 jaar en 5 maanden vrij vanaf het moment dat je werd opgesloten. Het voorarrest vergeten we maar even.