Is met drank op achter het stuur stappen en dan een (dodelijk) ongeluk veroorzaken niet eigenlijk een misdrijf met voorbedachte rade?

Je weet immers op het moment dat je in die auto stapt dat je iets doet dat een misdrijf kan veroorzaken...je stapt willens en wetens met drank op achter het stuur..dus met voorbedachte rade..
En inmiddels valt dit wel onder de strafwet ipv de verkeerswet maar nog altijd zijn de straffen minimaal vergeleken met een dood veroorzaakt door geweld...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Ik vind dat er wel wat in zit.
Bv, je gaat naar een feestje met de auto, je bent nog nuchter.
Je komt aan op dat feestje, en je weet dat je met de auto terug moet, dan moet je bij voorbaat al niet gaan drinken.
Doe je dat wel, dan weet je op het moment dat je nog nuchter bent, dat je wel eens een ongeluk kunt gaan veroorzaken, als je zat ik de auto stapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als de drank is in de man, is de wijsheid in de kan...
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen dronken vrouwen zijn die in een auto stappen, maar vond het een mooie opening als antwoord op je vraag.

Ik ben zelf gelukkig nooit dronken, maar ik kan me voorstellen dat iemand die heel veel drank achter zijn of haar kiezen heeft, niet echt bewust meer in de auto stapt en er over nadenkt of dat wel verstandig is.

Ik denk dat alles dan op de automatische piloot gaat. Net zoiets als slaapwandelen...

Hoop zo`n figuur nooit tegen te komen op de weg.
Het is misdadig, maar ik denk dus niet altijd met voorbedachte rade...

Wat dat betreft is iemand die een klein beetje te veel op heeft en gaat rijden, feitelijk meer schuldig als iemand die zoveel op heeft dat hij niet meer weet wat hij doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De eerste keer kan ik me dat nog voorstellen. Alle volgende keren weet zo iemand dat hij zich, na de eerste twee biertjes, niet kan inhouden, en doorgaat tot hij zo dronken is dat hij niet meer in staat is rationele beslissingen te nemen. Dus vanaf de tweede keer is iemand met voorbedachten rade bezig als hij gaat drinken en niet vooraf zijn autosleutels afgeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Omdat het juridisch niet klopt. Ondanks dat die gek met zijn zatte kop in de auto stapt, is zijn handelen puur juridisch niet gericht van plan om een bepaald iemand om zeep te gaan helpen. Het is dus 'dood door schuld'. Want schuld, dat heb je zeker. Staan ook forse straffen op, hoor!
AWM
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat is inderdaad het cruciale verschil.
Ik zeg ja! Met je zatte hasses iemand doodrijden is dood door schuld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Je zegt 'ja' op het antwoord, maar 'dood door schuld' is echt iets anders dan "met voorbedachte rade"
Artikel 287 WvSR: Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Hier zit het probleem, dronken achter het stuur wil niet zeggen dat je de opzet hebt een ander dood te gaan rijden of verwonden.

Blijft de strafbaarheidsstelling staan van artikel 9 wvw.

Ben het weleens dat de verhoudingen in strafmaten ver te zoeken zijn.
Rij 40 km/h te hard op een autosnelweg en je bent net zoveel geld kwijt als rijdens met alcohol in de laagste gradatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met voorbedachte raden duidt op een misdrijf die je vooraf tegen iemand hebt gepland. Door met drank op te rijden is dat niet het geval. Ik ben wel met je eens dat de strafmaat hetzelfde mag zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er maar weinig zuipers zijn die bewust drinken om iemand dood te gaan rijden.
Het is dan geen moord met voorbedachte rade, waar je waarschijnlijk op doelt.
Het is wel een misdrijf met voorbedachte rade als je zat achter het stuur kruipt en dient als zodanig gestraft te worden.
Maar zijn niet bijna alle misdrijven met voorbedachte rade?!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want ik denk niet dat diegene die dronken is denkt van nu ga ik iemand expres dood rijden.

Maar ik snap wel waarom je dat zou denken. Het is nooit verstandig om zo achter het stuur te kruipen.