ik heb een z.g invalide parkeerplek de boom van de bewoners daan veroorzaakt lak schade aan mijm auto wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
10 jaar geleden
Hangt de boom dan over je auto?
Waardoor geeft de boom lak schade?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het geen beter idee, om dit in een vriendelijk gesprekje met de buren op te lossen? Dat is voor mij altijd de eerste stap als ik last heb van spullen van mijn buren, daar is altijd begrip en een oplossing voor te vinden, als je maar vriendelijk en beleefd blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag aan de gemeente om een andere plaats?

Het beste antwoord

De eigenaar van de boom is verantwoordelijk voor schade en zal dus zijn verzekering moeten aanspreken of uit eigen zak betalen. Je zal wel moeten kunnen bewijzen dat dat de oorzaak is van de schade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hartelijk bedankt voor uw advies
hier werd op gereageerd

Andere antwoorden (1)

Je vraag is wat onduidelijk voor mij, maar als ik het goed begrijp heb je een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken dus, wat vroeger een invalidenparkeerplaats heette) en veroorzaakt een boom van de buren lakschade aan je auto. Je vraagt je af wat je daaraan kunt doen. Klopt dat?

Een gehandicaptenparkeerplaats moet voldoen aan bepaalde richtlijnen (geen eisen helaas, richtlijnen) voor wat betreft de breedte en lengte. Ook in de hoogte moet je voldoende ruimte hebben, zeker als je een (eventueel verhoogde) rolstoelbus rijdt. Bij de aanleg van de plaats moet hier rekening mee worden gehouden. Het is dus niet de bedoeling dat je alleen kunt in- of uitparkeren door tegen een boom aan te schuren.

Nu weet ik niet hoe de situatie bij de parkeerplaats precies is, maar ik denk dat het handig is als je eerst een goed kijkt of je inderdaad te weinig ruimte hebt. Misschien maak je altijd de draai op een bepaalde manier uit gewoonte, maar zou het in theorie ook anders kunnen zodat je niet de boom raakt. Als het de takken zijn die te laag hangen, dan is dat natuurlijk een ander verhaal en is dat - waarschijnlijk - geen optie.

Als de boom echt in de weg staat en jou het parkeren op je gereserveerde parkeerplaats belemmert, ga dan eens praten met je buren. Leg het probleem uit en zoek samen naar een oplossing. Als het een kwestie is van een paar takken bijsnoeien, neem ik aan dat je buren wel bereid zijn om dit te doen. Is het probleem lastiger of zijn ze niet zo van het meedenken, dan kun je eventueel buurtbemiddeling aanvragen of bij de gemeente of (bij een huurhuis) de woningbouwvereniging vragen of zij willen bemiddelen.

In het uiterste geval zul je terug moeten gaan naar de afdeling van de gemeente waar jouw parkeerplaats is toegekend. De parkeerplaats moet voor jou bereikbaar en bruikbaar zijn. Is dat niet het geval en is het probleem niet onderling op te lossen, dan zal de gemeente met jou naar een oplossing moeten zoeken. Desnoods door de plaats bijvoorbeeld wat te verschuiven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoed dat er spul van de boom afvalt wat de lakschade veroorzaakt (besjes bijv) want ik geloof niet dat het om een contact met de boom of takken zelf gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet het echt niet Pelle, ik weet al niet zeker of ik de vraag goed lees. Maar besjes veroorzaken toch geen lakschade? (Of wel?) Ik kan me op zich voorstellen dat een boom die wat doorgroeit na verloop van tijd over kan gaan hangen of dat er een paar flinke takken je richting op kunnen komen. Bij mij staat er ook een boom aardig richting mijn oprit/parkeerplaats te leunen die over een paar jaar in theorie problemen zou kunnen gaan geven. Maar die staat in gemeenteplantsoen, niet bij de buren. Ik hoop dat de vragensteller de vraag wat kan verduidelijken en ook de situatie kan uitleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook over hars gaan overigens. Dat veroorzaakt zeker lakschade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, daar kan ik me inderdaad wel iets bij voorstellen. Hopelijk horen we het snel ;-)