Is inschrijven in gba verplicht bij overbrugging van 3 maanden in andere gemeente?

Ons huis is verkocht, nieuwe huis nog niet klaar en deze is in een andere gemeente en weer in een andere gemeente gaan we tijdelijk wonen als overbrugging totdat ons huis klaar is. Ik zou graag willen inschrijven daar waar wij ons uiteindelijk gaan vestigen als ons huis klaar is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trek je bij een gezin in, of huur je een zelfstandige woning?

Antwoorden (1)

Ja, u moet u officieel in laten schrijven in de gemeente, waar u nu gaat verblijven.

U vertelt dat uw oude huis verkocht is. U kunt dat adres dus niet meer gebruiken als uw officiële adres. U moet echter voor alle instanties wel traceerbaar zijn.

Wat is er trouwens op tegen, om u nu in het GBA in te laten schrijven en straks, als u uw nieuwe woning krijgt opnieuw en dan in een andere gemeente?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom moet iemand die uit het buitenland komt, zich dan pas inschrijven als hij langer dan 4 maanden in Nederland blijft? Dan lijkt het mij niet nodig om je voor 3 maanden in te schrijven in de tijdelijke woning, ik zou gewoon naar de gemeente gaan en vragen wat je mag of moet doen in zo'n geval, grote kans dat ze zich wel al direct in hun nieuwe woning mogen inschrijven. Bovendien kunnen ze ook bij iemand gaan logeren, dan hoeft het helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar drie maanden is geen logeren meer. Een vriendin van mij heeft een paar jaar geleden ruim twee maanden bij mij 'gelogeerd' terwijl ze in scheiding lag. Zij wilde zich niet uitschrijven uit haar gemeente en inschrijven bij mij, omdat ze daar voldoende inschrijftijd had opgebouwd om binnen enkele weken of maanden kans te maken op een sociale huurwoning. Wij - vrij naïef - noemden het gewoon 'logeren' - en intussen was ze ook af en toe een paar nachten bij haar ouders of elders, dus écht inwonen was het ook weer niet. ..maar mooi dat haar gemeente haar automatisch uitschreef toen ze erachter kwamen dat ze er niet meer woonde, en via de respectievelijke gemeentes brieven ging schrijven aan mij, haar ouders etc. in het kader van een officieel onderzoek naar haar verblijfplaats, met de vraag of wij wisten waar ze nu verbleef. Ze had netjes doorgegeven bij haar gemeente dat ze mijn adres als p/a gebruikte dus die actie was wat overbodig, maar goed. En gelukkig waren ze er zo laat mee dat ze intussen al een woning had toegewezen gekregen, anders had ze daardoor een heel wat jaren aan inschrijftijd kwijtgeraakt en waarschijnlijk nog steeds bij mij of bij haar ouders gewoond of ergens op een klein kamertje (particulier huren of kopen is geen optie in haar geval). Wij gaven bij de gemeentes toen aan dat ze gewoon bij mij logeerde, maar daar vonden ze dat je dat alleen zo mocht noemen als het ging om een periode van niet langer dan 4 à 6 weken. Dat is vast geen officiële richtlijn, maar met drie of vier maanden lijkt mij dat gemeentes wel vinden dat je je netjes moet inschrijven in de plaats waar je verblijft.