Niet aangetekend verzonden, dus verloopdatum bezwaarschrift niet rechtsgeldig?

Ik heb sorus met een instantie die mij onterecht wil laten betalen, en mijn bezwaren heeft afgewezen omdat ik de 'wettelijke termijn van 6 weken om bezwaar aan te tekenen' overschreden had. Feitelijk heb ik gelijk en de afwijzing vind ik dusdanig oneerlijk (stel ik zou 2 maanden op vakantie zijn geweest) dat ik niet van plan ben te betalen. Nu staat het op het punt naar de kantonrechter te gaan. Het gaat om 2009, 2010, 2011 en 2012 en mijn idee is om te ontkennen dat ik brieven heb ontvangen in 2009, 2010 en 2011 en dat zij niet kunnen bewijzen van wel omdat ze die brieven niet aangetekend verstuurd hebben.. Kom ik daar ergens mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het valt volgens mij moeilijk te bewijzen dat je gedurende drie jaren geen brieven hebt ontvangen van de betreffende instanties. Je stond immers al in contact met hen. Zij zullen zelf een administratie hebben waarin de verzonden brieven zijn vastgelegd.

Soms kun je bij overheidsinstanties tegen het overschrijden van de wettelijke termijn van bezwaar aantekenen in beroep gaan (Verschoonbaar). Dit zijn o.a. legitieme redenen uit de rechtspraktijk:

De situatie waarin je door een ernstig ongeval tijdelijk bent uitgeschakeld of wanneer je geestestoestand zodanig is dat je niet in staat kan worden geacht jouw eigen belangen voldoende te behartigen, is verschoonbaar.
Een tegen het einde van de termijn opgekomen ziekte kan grond opleveren voor een verschoonbare termijnoverschrijding.
Het op de brief van de gemeente vermelden van een onjuist faxnummer, waardoor je er niet in slaagt om je bezwaar- of beroepschrift te faxen, kan verschoonbaar zijn.

Voorbeelden niet-verschoonbaarheid

Vakantie en verblijf in het buitenland leveren over het algemeen geen grond op voor verschoonbaarheid.
Verblijf in een gesloten inrichting, waarbij de gemachtigde slechts eenmaal per 2 a 3 weken de post ophaalt waardoor een termijn wordt overschreden, is niet verschoonbaar.
Familieomstandigheden leveren over het algemeen geen grond op voor verschoonbaarheid.

Zie verder op bijgaande website.