Mag een arts op verzoek van je familie of vrienden of zomaar onbekende je patientendossier opvragen??

Niet voor medisch onderzoek of voor een baan of omdat ik een ernstig gewond was geraakt in het verkeer, mijn patientendossier is wel opgevraagd door een arts. Die arts ken ik niet.
Blijk baar een bekende heeft het die arts gevraagd omdat te doen.
Mag dat? De bekende heeft met vele verdraaiingen zo het een en ander bekend gemaakt. Mag hij dat ook maar doen?
Blijkbaar is dat bezwaar maken tegen opvragen van je patientendossier grote nep?
Als ik morgen aan een arts vraag het patientendossier op te vragen van
....noem maar iemand...dan doet die arts dat ook?????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, je medische gegevens zijn niet openbaar, een arts heeft zich aan de privacy wet te houden en heeft bij het afleggen van zijn eed belooft dat hij dat ook zou doen. Als je kan achterhalen welke arts dit geweest is, dan kun je een klacht hierover indienen bij het medisch tuchtcollege. Medische gegevens mogen alleen aan anderen verstrekt worden, als jij daar toestemming voor gegeven hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Die arts is goed fout geweest.
Dit is en inbreuk op je privacy en schending van het medisch geheim. Alleen jij en eventuele personen die voor jou verantwoordelijk bv ouders) zijn hebben inzage in dat dossier en dan nog in het bijzijn van de dokter die het dossier heeft.
Bij noodsituatie (ongeval) kan het wel zijn dat het hospitaal gegevens vraagt uit het dossier, maar dat valt dan onder de verantwoordelijkheid van de dokter.
Je kunt zelfs aangeven dat je zelf geen recht hebt om je dossier in te kijken. Er is de regel dat je recht hebt om te weten wat het medisch probleem is, maar je hebt ook het recht om het niet te weten. Zo kan je bv een HIV test laten doen en aangeven dat je de uitslag niet wil weten.
De dokter die jou dossier heeft doorgegeven is hier zwaar in de fout gegaan.
Robby BB