Mag ik als ouder op school foto's maken van mijn kind met op de achtergrond andere kinderen?

Het betreft foto's voor eigen gebruik. Het betreft geen portretfoto's van andere kinderen. Wel staan onvermijdelijk ook andere kinderen op de foto bij voorbeeld bij een toneelstukje, marktje of gewoon in de klas.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (3)

Ja, dat mag, je mag de kinderen niet close fotograferen, maar als het kind niet duidelijk herkenbaar in beeld is, is dat geen probleem, het is wel netjes de ouders hierover te informeren en toestemming te vragen aan de leerkracht. Je mag de foto's alleen voor eigen gebruik in bezit hebben en niet op het internet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn antwoord is toch nét even iets anders dan dat van mijn voorgangster.

Op de openbare weg mag je iedereen fotograferen, dus ook kinderen. Je hebt geen specifieke toestemming nodig om die opnamen te publiceren.
De volwassenen en kinderen mogen ook best herkenbaar zijn, mits ze niet al te prominent in beeld komen. Ook als de belangen van de betrokkenen door publicatie kunnen worden geschaad, is openbaarmaking van de beelden niet toegestaan.

Op school ligt het anders. Een school is geen openbare ruimte maar privéterrein. Daar gelden andere regels voor. Ook kinderen hebben recht op privacy, zeker in een beschermde omgeving van een school. Om te mogen fotograferen heb je officieel altijd toestemming nodig van de (directie van de) school. Bij een toneelstuk of markt zal waarschijnlijk niemand er problemen mee hebben als je foto's maakt: die bijeenkomsten zijn immers bedoeld om 'de buitenwereld' te laten zien wat de kinderen op school doen. Maar tijdens een les of op de speelplaats is dat minder vanzelfsprekend. Als de school toestemming geeft om te fotograferen (of als meerdere ouders foto's maken, zodat je er vanuit kunt gaan dat niemand er bezwaar tegen heeft), mag je die foto's ook gewoon openbaar maken.
Pieter2011
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De antwoorden kunnen punten krijgen. Bij het sluiten van de vraag wordt het antwoord met de meeste punten bovenaan gezet. Ook daarna kan de volgorde van de antwoorden nog veranderen als een antwoord meer punten krijgt dan het antwoord erboven. Als jouw antwoord meer punten krijgt dan dat van crea, is het misschien niet (meer) duidelijk, dat je met "mijn voorgangster" antwoordgever crea bedoelt.
Pieter2011
10 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, Antoni! Ik zal het de volgende keer anders en duidelijker formuleren.
Een goede school vraagt bij inschrijving of een kind op de foto op een website mag. Ouders moeten daar dus toestemming voor geven. Het komt redelijk vaak voor dat bepaalde kinderen dus niet op die website mogen of op andere manieren op een foto die naar buiten wordt gebracht. Informeer dus op school of er bepaalde kinderen zijn die daaronder vallen en houd daar rekening mee.

Verder hoef je daar niet echt rekening mee te houden omdat andere ouders ook foto- en/of filmopnamen maken maar houd het bij jezelf, zet geen foto's waar andere kinderen heel duidelijk herkenbaar zijn op facebook/internetsites of wat dan ook. Neem ook geen foto's van andere kinderen waar jouw kind niet bij is.