Was (lichte) mishandeling vroeger toegestaan?

Bijv. een corrigerende tik, of met de lineaal op de handen?

Is de wet aangepast of is het voortgekomen uit jurisprudentie dat het heden ten dage verboden/ongebruikelijker is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (6)

Ik weet niet wat je onder vroeger verstaat. De middeleeuwen vast niet.
Maar goed, lange tijd, eigenlijk altijd was het maatschappelijk toegestaan dat ouders beslisten wat er met hun kinderen gebeurde. Lijfstraffen en tikken waren lang geaccepteerd. Ook van leerkrachten.
Uitwassen, (kindermishandeling) maakten dat de maatschappij zich ermee ging bemoeien. In veel gevallen terecht, maar ook vaak onterecht en totaal verkeerd. De zg kinderbescherming heeft ook veel kapot gemaakt, tot nu toe.
Natuurlijk mogen kinderen nooit mishandeld worden, zeggen we al tientallen jaren lang. Maar een corrigerende tik verbieden? De bemoeienis van de overheid met ons priveleven gaat op dit moment wel erg ver.
Maar misschien is het goed. ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verbieden van een corrigerende tik is voortgekomen uit het feit dat de term "corrigerende tik" nogal relatief blijkt te zijn. het zou natuurlijk te gek voor woorden zijn als ik mijn dochter zonder gewel (voor sommige corrigerende tik) groot breng en de kleuterjuf er op los "timmert". Mijn kind, mijn opvoeding. De enige manier om dit op te lossen is het totaal verbieden.
Vroeger niet en nu ook niet.
Ik ben vroeger wel eens op mijn handen geslagen met een spaans rietje.
En we hadden een oudere leraar die als je vervelend was niks zei, maar op een gegeven moment achter je stond en met de vlakke hand keihard te tegen je oren sloeg.
En daar hoefde je thuis echt niet over te klagen.
Een leraar mag een leerling niet slaan.
De tijd is veranderd,wat als je verkeerde ouder tegen komt dan wordt de leraar zelf geslagen.
En het gekke is je haatte die leraar niet eens,je had wat gedaan en je kreeg straf.
Je accepteerde het vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heette die meester....meester koekoek? ik had er ook zo een,totdat ik thuis kwam met de striemen op mijn hand en mijn vader des duivels de andere ochtend meester koekoek eens ging bezoeken...meester koekoek heeft nooit meer een kind geslagen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee geen koekkoek,maar hij kon er wel af en toe wat van.
Sinds 1854 zijn lijfstraffen in Nederland afgeschaft.
In 1870 werd de doodstraf afgeschaft, behalve voor militaire delicten. Pas in 1984 werd de doodstraf voor alle delicten afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet zo lang geleden was een tik heel normaal op school, werk en thuis. Tot 1854 (zie Fieke) was het zelfs een geaccepteerd rechterlijk vonnis. Ik heb zo’n 40 jaar geleden vaak genoeg een draai om de oren gehad en dat was niks bijzonders. Mijn ouders kregen nog ‘met de plak’ en ook het spaanse rietje hebben ze gevoeld. Het ‘Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’ zongen wij in vol begrip van wat die roe inhield.
Engelse kostscholen maakten het helemaal bont (en blauw). Nooit Billie Turf gelezen, met meester Kwel en zijn zwiepende wandelstok?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het vroeger normaal was, mijn Oma 98 jaar (is afgelopen december gestorven) was linkshandig en kreeg een klap met een lineaal als ze links schreef. Helemaal tegen haar natuur in. Ze moest en zou rechts schrijven. Ik zie het als mishandeling.
Toen ik in 1964 op kleuterschool zat en een jongen onder de tafels kroop moesten wij als klasgenoten van de zeer strenge juf met ons schoenen tegen zijn lijf aan schoppen.
Dat heeft zo'n indruk op mij gemaakt.Ik deed dat echt niet, zo klein als ik was. Ik weet het nog als de dag van gister. Dus ja vroeger werden dit soort parktijken toegestaan. Dit kun je je nu niet meer voorstellen. Linkshandigen worden niet meer gestrafd en als nu een kind onder de tafels door zou kruipen zou hij eronder vandaan gepraat worden. Nu kan een leraar of een docent aangeklaagd worden of zelfs geschorst worden na een corrigerende tik of welke aanraking dan ook. Uhm ik kan het weten want mijn man is leraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag op zich, ware het niet dat een corrigerende tik geen mishandeling is en dat ook nooit is geweest.

Voorzover ik kan nagaan is het nooit verboden geweest, vroeger niet en nu niet. Het enige wat ik over het huidige 'verbod' kan terugvinden is dat ergens staat dat je je als 'goed ouder' moet gedragen, of iets van dergelijke strekking. Ik denk dat het al bij voorbaat fout is om zoiets in de wet op te nemen, al was het maar puur omdat dit zoveel ruimte voor interpretatie overlaat.

Ik ben nog steeds benieuwd of er een wetsartikel is wat de corrigerende tik echt verbied, maar ik heb het zelf niet kunnen vinden en hier op goeievraag.nl krijg je neit gauw serieuze antwoorden op dergelijke vragen omdat mensen teveel over hun eigen gevoelens over het onderwerp nadenken en daarbij het daadwerkelijke antwoorden uit het oog verliezen.

Mijn enige conclusie kan (tot nu toe) dan ook zijn dat het nu niet verboden is, dus dan was het vroeger zeker toegestaan.

Kom maar op met de minnetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje! Ik was inderdaad op zoek naar de wettelijke achtergrond voor dit fenomeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik houd me aanbevolen als die achtergrond blijkt te bestaan. Ik weet er niet genoeg van, maar wat ik dus gelezen heb was dat stukje waar ik het hierboven over heb, als het de bedoeling is om iets te verbieden dan moet het ook duidelijk in de wet staan. Echte mishandeling is natuurlijk wel gewoon verboden in het Wetboek van Strafrecht en dat is maar goed ook, ik denk ook dat dat afdoende is om ouders en leerkrachten aan te pakken die over de schreef gaan.