Als het stoplicht op groen springt. Ben je dan VERPLICHT door te rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag! Zou niet weten of dit verplicht is, hinderlijk is het in ieder geval wel als je er achter zit ;)
Amadea
12 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/groen-stoplicht-stoppen.2846: Bij gewone, driekleurige verkeerslichten ben je verplicht om bij groen licht door te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar jaar geleden was er gedoe, omdat iemand voor het stoplicht stond, en toen het groen werd een paar tellen wachtte om een eend over te laten steken. Een agent die in de buurt was, heeft toen een bekeuring gegeven.
Die werd aangevochten en de chauffeur won, hoefde niet te betalen. Het ging ook nergens over, een paar seconden, maar theoretisch zat hij fout. Groen = rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel verboden voor degenen achter je om te toeteren ;-) Het zou wel erg vervelend zijn als je gewoon mocht blijven staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verkeersdeelnemer je hebt je aan de regels te houden. Je hebt geen rijbewijs of brommer certificaat anders had je het wel geweten Toegevoegd na 7 minuten:
Besef je wel wat voor chaos en veldslag het wordt,tenminste als je uit een grote stad komt Toegevoegd na 22 minuten:
Besef je wel wat voor chaos en veldslag dat wordt. Tenminste als je uit een stad komt.

Antwoorden (3)

Als je de vraag omdraait :
Ben je verplicht te stoppen als het verkeerslicht op rood springt? Raar maar waar: logisch zal iedereen zeggen !
Met groen ligt het anders : Alleen als er iemand achter je staat die ook wil doorrijden. moet je dan door rijden !
Ik dacht niet dat je bekeurd kan worden wanneer je als enige voor het groene licht staat en niet doorrijdt...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen kan het, het gebeurt ook: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/7424903/Bekeuring-voor-niet-rijden-bij-groen-licht.ece
Ja, ingevolge artikel 62, 68 en 92 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 is het een strafbaar feit om niet door te rijden bij een groen signaal van het verkeerslicht.

Artikel 62 regelt dat je een gebod op dient te volgen.
Artikel 68 geeft aan dat je moet doorrijden bij groen, dus een gebod
Artikel 92 geeft aan dat het overtreden van artikel 62 een strafbaar feit is.

Als je niet doorrijdt bij groen, overtreed je een gebod en ten gevolge van artikel 92 is dat strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wikipedia: (bij trivia) "In België mág men doorrijden bij groen, in Nederland is dit verplicht." http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerslicht
ja dat ben je verplicht , een tijdje geleden is er een bekeuring uitgedeeld aan een bestuurder die voor groen licht stil bleef staan omdat op dat moment een kat voor zijn auto overstak , hoe de man ook protesteerde de man kreeg de bekeuring de agent vond maar dat hij over de kat heen moest rijden , een rechtszaak volgde en deze man is vrijgesproken , maar voor groen licht blijven staan is strafbaar , mits je pech hebt en dat kan aantonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
molenaar
12 jaar geleden
Ja klopt dit heb ik ook eens gehoord, Volgens mij wordt die Agent nooit een echte dierenvriend