Afhankelijk van het land zijn er verschillende acties noodzakelijk. Zo verlangen sommige landen dat je je als niet-ingezetene jouw aanwezigheid in dat land meldt. Wel is het bij de meeste landen zo dat je je, bij een verblijf langer dan 3 maanden, moet inschrijven bij de gemeente waar ze op dat moment verblijft. Ik kan echter nergens zo snel de informatie vinden die specifiek voor Nederland geldt en die niet over arbeiders gaat. Arbeiders uit EU-landen (en niet EU-landen ook trouwens), moeten zich overigens wel na 3 maanden inschrijven bij de gemeente. Automatisch moet je er dan ook aan denken om een (tijdelijke) zorgverzekering af te sluiten, aangezien dat voor iedereen die in Nederland is ingeschreven, verplicht is.

Zie ook: http://europa.eu/youreurope/citizens/residence/faq/index_nl.htm

Mogelijk kun je bij een gemeente meer informatie hierover vragen. Zij moeten de regels omtrent inschrijving precies weten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ingezetene van de EU/EER (op Roemenen en Bulgaren na) hoef je overigens geen extra documenten te regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
virgo001
10 jaar geleden
dank voor duidelijke uiteenzetting, bij het IND is die informatie niet beschikbaar, die gaan ervanuit dat men wil komen werken .

Andere antwoorden (1)

het ID is wel nodig maar paspoort o.i.d. niet want Spanje is binnen de EU dan is alleen ID nodig.
paspoort kan maar is niet verplicht