Mag je als je ineens goed gaat verdienen, in een goedkope huurwoning blijven wonen?

Stelling: iemand woont jarenlang in een goedkope huurwoning. Ineens krijgt die persoon een hoog inkomen. Mag deze persoon dan in deze woning blijven wonen, of moet hij verhuizen naar een duurdere woning?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja hoor, hij mag blijven wonen. Op dit moment bestaat opeens het rare begrip scheefwonen, politieke larie. Ze hopen dat zulke huurders vertrekken en het huis zo vrijgeven voor een andere laagbetaalde huurder. Dat is wat de overheid heeft bedacht om de huizenmarkt weer vlot te trekken. Het zou beter zijn als de banken weer geld zouden willen uitlenen om een huis te kunnen kopen, want daar zit de knoop.
Ons kabinet heeft verzonnen dat huurverhogingen inkomensgerelateerd moeten zijn dus gaat de huur dan opeens met fikse sprongen ( per jaar tot 6,5%) omhoog tot je in de vrije sector belandt ( qua huurhoogte) en dan kan de verhuurder nog steeds de huur blijven verhogen. (Tot je het niet meer pikt en de kantonrechter inschakelt die kan kijken of de huur niet excessief hoog is geworden). Dat alles in de hoop dat de huurder zijn biezen pakt. Die geen kant uit kan want de banken lenen dat geld niet uit, enzovoort.
Maar wie weet wat een volgens kabinet weer verzint. In elk geval blijft de huurder gewoon huren en kan er onder geen enkele smoes worden uitgezet, tenzij de huurder zich misdraagt, de huur niet betaalt en/of andere stoutigheden uithaalt.
Juridisch gezien bindt een overeenkomst partijen en dat is niet anders bij een huurovereenkomst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, hij mag blijven wonen, maar de huisbaas mag de huur verder verhogen dan normaal om zgn. scheefwonen tegen te gaan