op een vereniging moeten werkz.heden worden verricht. Is hier de arbowet van toepassing?

nvt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Voor het uitvoeren van vrijwilligerswerk zou strikt genomen ook de arbowetgeving van toepassing zijn. Je zult hoe dan ook het werk op een goede, en vooral veilige manier moeten kunnen doen.

In de regel is vrijwilligerswerk minder langdurig en minder frequent dan normaal werk. Het kan dus voorkomen en geaccepteerd worden voor iemand die als vrijwilliger (bijvoorbeeld) belastingformulieren invult voor vakbondsleden, dat er niet een bureau met een volledig verstelbare stoel beschikbaar is, maar dat dit werk (gedurende een beperkt aantal avonden in een jaar) wordt uitgevoerd in een kantine in een buurthuis.

Maar, ga je als vrijwilliger werken om in een buurthuis te klussen, dan is het de verantwoording van zowel "de opdrachtgever" als "de werknemer" dat er passende veiligheidsmaatregelen worden genomen.

Vergeeet daarbij ook niet de arbeidstijdenwet: als iemand al een baan heeft van 40 uur in de week, en daar komt gemiddeld per week nog 15 uur vrijwilligerswerk bij, dan zit je ver boven de grens van wat er mag volgens de ATW.

Maar dit is allemaal sterk theoretisch, het heeft weinig van doen met de praktijk. Het wordt pas belangrijk als er iets fout gaat (een ongeluk of zo) en er wordt een link gelegd naar het vrijwilligerswerk, dan kan het opeens heel erg belangrijk zijn dat zaken wel of niet volgens de regels zijn georganiseerd.
itsme
13 jaar geleden
Als ik in een bestuur van een vereniging zou zitten, dan zou ik zeker de voorschriften respecteren.
Je moet er niet aan denken dat b.v iemand van het
dak valt van meters hoog, en wat dat zou
kunnen gaan kosten voor de vereniging.
Dus altijd de regels volgen, die zijn niet gemaakt om
ons te pesten.
Het antwoord op je vraag is dus, ja