mijn man is heeft ontslag aangezegd gekregen na 15 jr dienstverband. Er is echter geen getekende arbeidovereenkomst. heeft gevolgen voor procedure?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!
Baas heeft altijd netjes betaald e.d. En m.b.t. de opzegtermijn? Die is dan wettelijk 4 maanden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou zeker geen 4 maanden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen 4 maanden? Hoezo niet? Wat dan wel?

Antwoorden (2)

Nee, met de loonstroken is aantoonbaar dat werk is verricht voor deze werkgever en dat salaris en loonheffingen zijn betaald. Mits er geen bepaalde voorwaarden over een ontslagvergoeding zijn afgesproken, maakt het ontbreken van een contract niet uit.

Sterkte met de ellendige situatie!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje! Ik had gereageerd op de verkeerde plek.
Weet je zeker dat er geen getekende arbeidsovereenkomst (contract) bestaat?
Werkgevers hebben in hun administratie wel alle relevante gegevens van de bij hen in dienst zijnde personeelsleden, dat zijn ze zelfs verplicht. Daaronder horen ook de afgesloten arbeidsovereenkomsten.

Over het algemeen geldt in het arbeidsrecht dat als arbeidsrelaties met een werkgever langer dan 3 opeenvolgende perioden van maximaal 1 jaar hebben geduurd, deze voor onbepaalde tijd gelden. Daarbij maakt het niet uit of er wel of geen schriftelijke overeenkomst is opgesteld. D.w.z. dat een tijdelijk contract na de derde periode automatisch overgaat in een dienstverband voor onbepaalde tijd als de werkgever niet tijdig het dienstverband opzegt.

Het UWV houdt het arbeidsverleden bij van iedere werknemer in loondienst.
Daar kun je het arbeidsverleden opvragen.

Voor het aanvechten van het ontslag maakt het dus geen verschil of er wel of geen contract voorligt. Het bestaan van een dienstverband voor onbepaalde tijd kan eenvoudig worden aangetoond. Op iedere loonstrook MOET de datum 'IN DIENST' vermeld staan. Met deze datum geeft het bedrijf aan hoelang de arbeidsrelatie al loopt.
Als de datum IN DIENST een datum in 1998 aangeeft dan is al aangetoond dat het een arbeidsovereenkomst is voor onbepaalde tijd.

Voor ontslag door de werkgever gelden zeer specifieke voorwaarden. Ontslag kan alleen gegeven worden als de werknemer in kwestie zich ernstig misdragen heeft, zodanig dat de arbeidsrelatie duurzaam verstoord is of om economische redenen, maar dan moet er een ontslagvergunning worden gevraagd bij het UWV.

In alle gevallen geldt: accepteer nooit een ontslagaanzegging en ga daartegen in protest. Houd je in ieder geval beschikbaar voor werk bij de werkgever.
Meld je aan bij het CWI en laat hen in het conflict bemiddelen.
Daarnaast kun je een arbeidsrecht advocaat inschakelen of de bond (als je daar lid van bent).

succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat protest doen we zeker. Ik wil dat zo sterk mogelijk doen. Ben daarom alles zo goed mogelijk aan het uitzoeken. Bij dienstverband van 15 jaar of meer in de opzegtermijn toch 4 maanden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Protest doen we zeker. Probeer alles zo goed mogelijk uit te zoeken om zo sterk mogelijk te staan. Volgens mij is de opzegtermijn 4 maanden bij een dienstverband van 15 jaar of meer, klopt dit? En qua ontslagvergoeding wanneer ik via de kantonrechters formule in de middenmoot ga zitten en dat als eis neerleg, zit ik aardig goed toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens het nieuwe ontslagvergoeding systeem kan de kantonrechter 1 maand per gewerkt jaar toekennen met een maximum van 1 jaar. (12 maanden salaris). Maar daarbij wordt ook gekeken of een deel van de vergoeding ingezet kan worden in de kosten voor her,- bij- of omscholing en begeleiding naar ander werk elders. Reken je dus niet rijk. Daarbij is de ontslagprocedure nu zo veranderd dat pas achteraf de werknemer bij onrechtmatig ontslag een schadevergoeding bij de kantonrechter kan vragen als de automatisch toegekende vergoeding te laag is of helemaal niet is toegekend. Inderdaad is de wettelijke opzegtermijn voor een werkgever nu gesteld op maximaal 4 maanden bij een dienstverband van 15 jaar of langer. Laat je igg altijd bijstaan door een advocaat die gespecialiseerd is in arbeidsrecht. Voor meer info: http://www.ontslag-krijgen.nl/ontslag-procedure.html