opticien wil geen geld retour geven voor lenzen, terwijl dit wel op zijn website staat, mag dit?

Eind 2011 heb ik een multifocale bril aangeschaft voor €700 bij een opticien. Overigens een hele nette opticien, goede service en kwaliteit. Na anderhalf jaar en tussendoor een reparatie, ben ik de bril op vakantie kwijtgeraakt omdat hij doormidden brak en van mijn hoofd af viel. Ik heb netjes van mijn reisverzekering een vergoeding gekregen om een nieuwe bril te kopen. Ik wilde graag lenzen proberen ipv een bril, dus heb dat bij deze opticien aangegeven en hij heeft lenzen aangemeten, harde lenzen ivm varifocus.
Van te voren op de website gekeken, daar stond dat als de lenzen niet naar tevredenheid waren, je ze binnen 2 maanden kon retourneren en dan alleen de aanpas- en instructiekosten hoefde te betalen.
Ik kon dus niet wennen aan de lenzen, was de hele dag gefocust op mijn ogen, moest veel focussen en knipperen. Het zicht was goed, maar het gemak viel mij duidelijk tegen. Na dit aangegeven te hebben bij de opticien, heeft hij nieuwe laten maken die beter aansloten op mijn ogen. Ik wilde eigenlijk toen al de lenzen niet meer, maar de opticien zei dat hij natuurlijk zijn uiterste best moest doen om mij tevreden te stellen. Ok! Nieuwe lenzen ook geprobeerd, maar al met al, heb ik niet het gemak ervan gehad wat ik van lenzen verwachtte.
Ik ging de lenzen terugbrengen en kreeg te horen dat ik geen geld terug krijg! Ik kon een bril uitzoeken. voor hetzelfde bedrag als de lenzen, kan ik bij een andere brillenzaak 5 (!!) brillen op sterkte kopen. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Je kan best een advocaat raadplegen. Die kan je kansen op het winnen van een eventueel proces beter inschatten.
Ben je nergens voor rechtsbijstand verzekerd? Is er geen rechtswinkel in de buurt? Sommige lidmaatschappen geven ook recht op gratis rechtsbijstand. Overweeg het even.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Indien er werkelijk op de website staat dat je het geld terug krijgt, moet de opticien deze regel zeker naleven. Dit is immers foutieve informatie, wat normaal gezien bij wet verboden is. Ik denk dat je best eerst een screenshot van de website neemt waar dit vermeld staat en dan langsgaat bij een politiekantoor. Dit mag hij normaal niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een burgerlijke zaak. De plisie heeft daar niets mee te maken.
Ik heb de website gezien en ik moet zeggen dat mij dit (als iemand die goed op de hoogte is van het verbintenissenrecht) sterk het idee geeft van het spreekwoordelijke 'addertje onder het gras'.

Het probleem is dat er nergens specifiek staat dat de consument het aankoopbedrag terug zal krijgen. Er staat:

1. Het gaat om een teruggave garantie, waarbij je 2 maanden de tijd hebt om de lenzen terug te retourneren. Er wordt helemaal niet aangegeven dat het aankoopbedrag teruggegeven wordt.

2. Er wordt aangegeven dat de actie er is om financieel nadeel te voorkomen in geval de lenzen niet goed zijn. Ook dit betekent niet dat je je geld terug zal krijgen. Je moet weten dat het in 99 van de 100 gevallen niet mogelijk is om aangepaste of op maat gemaakte artikelen terug te brengen. De verkoper kan hier namelijk niets meer mee wanneer het teruggebracht wordt. De opticien komt de klant tegemoet door het leveren van andere lenzen, deze hebben ook 'waarde'. Je zit dus niet zonder product EN zonder geld.

Mijns inziens is het een vrij misleidende en oneerlijke actie, het kan namelijk op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Het gaat hier om vrij veel geld, dus als je de mogelijkheid hebt dan zou ik rechtsbijstand deze reclame eens wat beter laten bekijken. Zij zullen goed in kunnen schatten wat je kansen zijn als je een claim instelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Een klacht indienen bij de reclame codecommissie kan ook.
http://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=0