Misleidende reclamefolders..mag dat zomaar?

Een voorbeeld:De folders van Provak rollen door de bus,met daarin scherpe aanbiedingen.Kijk je onder de prijskop dan staat er met kleine lettertjes...exl btw...
dus dan komt de BTW er nog bij..Dat is toch misleidend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat is echt verboden. Als deze folder voor consumenten bestemd is, dan moeten de prijzen de BTW bevatten.
Voor aanbiedingen aan bedrijven hoeft dat niet.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ik snap die twee minnetjes niet. Als het om consumenten gaat is het inderdaad verplicht de prijzen incl. BTW te vermelden.
AWM
14 jaar geleden
De minnetjes hebben niets met de inhoud van mijn antwoord te maken. Het went...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt toch wat genuanceerder te liggen omdat het er in kleine lettertjes wel opstaat, maar ook dat zou fout kunnen zijn. Zo kom je bijvoorbeeld ook niet weg met heel kleine lettertjes bij Algemene Voorwaarden, die moeten namelijk leesbaar zijn, op basis daarvan zeg ik 'misleidende omissie' zoals in art. 3:193d BW staat: Van een misleidende omissie is eveneens sprake indien essentiële informatie als bedoeld in lid 2 verborgen wordt gehouden of op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze dan wel laat verstrekt wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed heb, is Provak een groothandel. Je antwoord is inderdaad geheel correct.

Andere antwoorden (7)

Dat mag omdat het er wel (alhoewel in kleine letters) bij staat dat de werkelijke prijs anders is.

Het oude gezegd "Als het te goed klinkt om waar te zijn is het dat waarschijnlijk ook." komt hierbij om de hoek kijken. Als consument ben je er in zo'n geval zelf verantwoordelijk voor om te kijken wat de aanbieding echt is.

Daarnaast wordt de btw vaak los vermeld als het producten zijn die voor bedrijven interessant zijn, zij kunnen namelijk de btw terug vragen en betalen deze effectief niet. Dus de prijs zonder btw is de uiteindelijke prijs die zij betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, Sonja, de wet is daar duidelijk over. Als de reclame op consumenten gericht is, *moeten* de prijzen incl. BTW vermeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nieuw voor mij. Heb je toevallig ook een linkje voor? (Sja, wetteksten lezen is hobby van mij)
AWM
14 jaar geleden
Kan het ff niet zo snel vinden. Maar een ieder die diensten aan consumenten aanbiedt, is gehouden aan de verplichting de prijzen inclusief btw vermelden. (en eventuele verborgen kosten) Zeker te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, het is even zoeken: Burgerlijk wetboek, artikel 6:193e
In het geval van een uitnodiging tot aankoop is de volgende informatie, (...) essentieel (...)
C. de prijs, inclusief belastingen, (...) Hier staat weliswaar dat de prijs inclusief belasting moet worden getoond. Maar niet dat niet ook de prijs exclusief btw gemeld kan worden. Ik kan geen bron vinden die zegt dat dit niet mag. Waarmee ik dus voorlopig concludeer, dat zolang de prijs MET btw er ook staat dit dus wel mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier geef ik sonjaD gelijk, het mag wel zolang het er maar (hier dus heel klein) opstaat. zoals ze zeggen, altijd de kleine lettertjes lezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neig naar 3:139d vooral om het stukje: Van een misleidende omissie is eveneens sprake indien essentiële informatie als bedoeld in lid 2 verborgen wordt gehouden of op onduidelijke,onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze dan wel laat verstrekt wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik type wel eens verkeerd. Het moet 3:193d zijn.
Alle reclame is misleidend. Wil je informatie over produkten dan moet je bij de consumentenbond zijn. Je kunt ook reviews lezen, etc. Doe een plakkertje op je brievenbus met de tekst: geen reclame
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is de beste oplossing! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Nee-Nee sticker doet het waarschijnlijk beter dan "geen reclame". Daar moeten bezorgers zich namelijk echt aan houden.
Ik ergerde mij eens blauw aan een reclame waarin stond dat de virusscanner de PC niks langzamer zou maken. Ik heb geklaagd bij de reclame-code commissie. Ik werd in 't gelijk gesteld: het zou mensen (computerleken - oftewel 99% van de bevolking) over de streep kunnen trekken om juist die virusscanner aan te schaffen. Helaas werd er geen sanctie aan verbonden, anders dan 't advies van de RCC dat dat bedrijf dat in de toekomst diezelfde uiting niet weer moet doen.

Tja, wat heb je er dan aan als er regels voor zijn. Bij overtreding wordt er toch niet gestraft. Oftewel: als er geen straffen worden uitgedeeld, waarom zou men dan in vredesnaam zich aan de regels houden? Zo ook in jouw geval. Pas als een heleboel mensen gaan klagen, en wellicht dus ook pas na herhaling binnen een bepaalde termijn: dan pas wordt er opgetreden. En ik wed dat er ook dan slap zal worden opgetreden.

Pappen en nat houden... Zo gaat dat, in Nederland. Uiteraard alles om de marktwerking die bij velen zo heilig is in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad zijn bijna alle reclames misleidend, dus zowel folders als op TV.
Zowel de voorgestelde eigenschappen van het product kloppen niet en nog vele andere dingen ook niet.
Er is wel een reclamecode commisie, maar die heeft geen enkele bevoegdheid en kunnen dus alleen maar zeggen dat het niet mag.
Je kan ze dus alleen maar voor de rechter dagen, maar dat kost veel geld en dat hebben die grote bedrijven wel, maar wij niet, dus hun blijven dan door procederen totdat ze hun gelijk krijgen.
Meestal doen ze alles al af met de in de kleine lettertjes vermelde tekst 'wijzigingen en drukfouten voorbehouden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misleidend voor ons omdat wij afgaan op de grote letters. Maar als het er staat ook al zijn het de kleine letters dan zijn zij niet in gebreke gebleven want zij hebben het wel vermeld maar de consument heeft het niet goed gelezen.

Maar er zijn zoveel dingen misleidend. In de winkel uw geld retour met kassabon. Achteraf is de datum van inzending allang verstreken maar de winkel heeft de labels er niet afgehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag wel. Volgens mij is er flink veel ruimte voor winkels, als het maar in de kleine lettertjes genoemd is.

Vervelender wordt het als het product een lokkertje is om je naar de winkel toe te krijgen, en daar te horen dat het uitverkocht is. Als het product gewoon niet onder de voorwaarden geleverd wordt, dan kan je natuurlijk meteen een klacht indienen.

Je kan inderdaad altijd naar de Reclame Code Commissie toe. Dat kan door te Googlen op: "reclame code commissie klachtformulier consumenten".

Hoop dat dit helpt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Provak, de leverancier van foto- en filmmateriaal? Die levert aan winkels e.d.?

Nogal wiedes dat die prijzen exclusief btw vermeldt, dat is gebruikelijk tussen ondernemers. Dit omdat veel btw verrekend kan worden met de btw die de kopende ondernemer zelf weer afdraagt. De prijs zonder btw is dan ook de prijs die voor de ondernemer relevant is.

Ben jij geen ondernemer? Dan is die folder niet voor jou bedoeld. En nee, het is géén misleiding.