Mag vakantiedagen worden afgetrokken van verlofuren?

Eigenlijk heel simpel, mijn baas stelt dat mijn vakantiedagen van verlofuren worden afgetrokken. Ik stel dat dit niet mag omdat de vakantie doorbetaald moet worden en verlof(uren) mogen betaald worden. Is er een wetsartikel die dit beschrijft dat vakantiedagen niet van verlofuren mogen worden afgetrokken of iemand die wetskennis heeft en weet hoe dit zit?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (4)

Even wat termen scherp stellen:

Vakantiedagen: dat zijn de wettelijk verplichte vakantiedagen met daar bovenop eventuele extra dagen (afgesproken inde COA of in het arbeidscontract)

Verlofuren: dat zijn tijd-voor-tijd uren. Ook wel bekend als: 'compensatieverlof'

En voor de volledigheid:

(Wettelijke) feestdagen: dat zijn dagen als Pasen, Pinksteren, Kerst e.d.

Bijzonder verlof: Vrije dagen als gevolg van trouwen, een begrafenis e.d.

Ziekteverlof: je bent te ziek om te werken.

Verlof hebben: betekent dat je vrij bent en niet op je werk hoeft te verschijnen. Wordt dat een langere periode, dan wordt het ook wel eens 'vakantie' genoemd.

Dan nu een antwoord:
Verlof (vrij zijn dus) moet uit één van de potjes komen.
De manier waarop je de vraag nu stelt lijkt het alsof je zowel vakantie-uren als ook verlof-uren in moet leveren. Dat mag NIET.

Bedoel je dat je het niet eens bent uit welk potje de uren gehaald worden, dan is het antwoord dat je dat zelf mag bepalen.

Meestal is het echter gunstiger om eerst je verlofuren op te maken en daarna pas je vakantie-uren. Verlofuren vervallen namelijk sneller dan vakantieuren.
Daarom wordt soms automatisch door het systeem daar de voorkeur aan gegeven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
alex3929
een jaar geleden
ze halen mijn vakantieuren uit het verlofpotje en tegelijkertijd krijg ik dan minder verlofuren. Het is 1 potje dus
alex3929
een jaar geleden
ter aanvulling: Ik zei dat vakantiedagen en verlof niet hetzelfde was, hier kreeg ik als antwoord ''Klopt, maar ze gaan van hetzelfde verlofsaldo af'' mag dit wettelijk?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Als ze met 'saldo' het TOTAAL aan verlof én vakantiedagen bedoelen, dan klopt dat. Onderliggend aan dat saldo kunnen verschillende typen verlof liggen.
alex3929
een jaar geleden
ze zeggen dus hetzelfde verlofsaldo ;)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Zie mijn antwoord: ze mogen het maar uit één potje halen. Als ze het uit én je verlof- en uit je vakantiepotje halen dan gaat er wat mis. Ga eens met je werkgever zitten en laat het je (nogmaals) uitleggen. Dan kom je er samen wel achter waar de fout of het misverstand zit. Ga niet weg voor je het begrijpt.
alex3929
een jaar geleden
het vakantiepotje en verlofpotje is dus hetzelfde. Dat is heel het probleem
TurfGraver
een jaar geleden
"het vakantiepotje en verlofpotje is dus hetzelfde."
Dus 1 potje met al je uren. Prima toch? Zolang ze maar niet twee keer de uren afboeken.
Ja dat mag mits dat zo is overeengekomen en alleen van de bovenwettelijke vakantiedagen:
'Uw werkgever mag u alleen vragen om bovenwettelijke (extra) vakantiedagen te ruilen tegen ziektedagen of bijzonder verlof. Dit kan hij van tevoren met u afspreken. Bijvoorbeeld bij het sluiten van de arbeidsovereenkomst.'
erotisi
een jaar geleden
alex3929
een jaar geleden
Het gaat alleen om de wettelijke vakantiedagen. Concreet is er dit door de directie gezegd: 1) Dus voor ieder uur dat je werkt bouw je een x aantal verlof uren op.
Of je deze verlofuren gebruikt voor vakantie of verlof ben je zelf vrij in. Je hebt nu gekozen voor vakantie maar dan gaan je verlof uren er dus vanaf. 2) Jij hebt in Maart 8dagen vakantie gehad, dit zijn dus verlof uren. Hij zegt dus dat mijn vakantie die ik heb opgenomen van mijn opgebouwde verlofuren worden afgetrokken. Dat kan toch wettelijk niet?
erotisi
een jaar geleden
Jij bouwt waarschijnlijk per uur werken verlof op. Als je dan met vakantie gaat is het toch logisch dat je opgenomen vakantie uren van je verlofsaldo afgaan. Lees https://www.haaer.nl/hoeveel-vakantiedagen/
alex3929
een jaar geleden
Maar vakantie en verlof is 2 verschillende dingen
In Nederland geldt dat vakantiedagen en verlofuren twee verschillende soorten verlof zijn, met elk hun eigen wettelijke regels en afspraken tussen werkgever en werknemer. Het is niet toegestaan om vakantiedagen af te trekken van verlofuren of andersom.

Vakantiedagen zijn bedoeld voor het opnemen van wettelijk verplichte vakantie en het opbouwen van voldoende rust- en hersteltijd voor werknemers. Verlofuren daarentegen kunnen verschillende soorten verlof omvatten, zoals ouderschapsverlof, zorgverlof of bijvoorbeeld kortdurend zorgverlof. Ook deze vormen van verlof zijn wettelijk vastgelegd en dienen apart te worden bijgehouden.

Werkgevers zijn verplicht om hun werknemers op de hoogte te stellen van hun rechten met betrekking tot vakantiedagen en verlofuren. Als er vragen zijn over het opnemen van verlof, dan kan je het beste contact opnemen met jouw HR-afdeling.
een jaar geleden
Ja, vakantiedagen kunnen worden afgetrokken van verlofuren. Vakantiedagen zijn namelijk een vorm van verlof en worden daarom ook wel eens aangeduid als verlofdagen. Het is wel belangrijk om te kijken naar de regels die gelden binnen het bedrijf of de organisatie waar je werkt.
10 maanden geleden