Waar moet je een klacht indienen wanneer een abonnement alsnog stilzwijgend verlengt word?

Sinds 1 december 2011 is het per wet verboden om abonnementen stilzwijgend te verlengen; maar wat als een bedrijf dat niet nakomt, waar kun je dan een klacht indienen of in beroep gaan of bezwaar maken of zoiets?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Het ligt eraan om welk soort abonnement het gaat.

Nieuwe abonnementen mogen sinds 1 december 2011 niet meer voor bepaalde duur stilzwijgend worden verlengd. Voor bestaande abonnementen gelden de nieuwe regels over stilzwijgende verlenging en opzegtermijnen vanaf 1 december 2012. De nieuwe regels zorgen er onder andere voor dat u in de toekomst minder lang aan een verlenging van een abonnement vastzit. En dat u sneller kunt opzeggen.

Veranderingen voor ondernemers

Door de nieuwe regels mag een ondernemer:
een abonnement na de eerste contractperiode niet stilzwijgend verlengen in een overeenkomst voor bepaalde duur;
een overeenkomst omzetten in een overeenkomst voor onbepaalde duur als u (als consument) de overeenkomst op ieder moment mag opzeggen. In dat geval geldt een opzegtermijn van 1 maand;
u niet verplichten de opzegging op een bepaald moment te laten plaatsvinden.

Ook moet u een overeenkomst die schriftelijk of via internet tot stand is gekomen, op dezelfde manier kunnen opzeggen.

Regels voor abonnementen op dagbladen, weekbladen, nieuwsbladen en tijdschriften

Voor abonnementen op dagbladen, weekbladen, nieuwsbladen en tijdschriften gelden andere regels:
Het abonnement mag na de eerste contractperiode telkens met maximaal 3 maanden stilzwijgend worden verlengd. De ondernemer moet u hierbij de mogelijkheid geven de overeenkomst telkens tegen het einde van de duur van de verlenging op te zeggen. Hierbij geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Abonnementen op dagbladen, nieuwsbladen, weekbladen en tijdschriften met een leveringsfrequentie van minder dan eenmaal per maand mogen stilzwijgend worden voortgezet in een overeenkomst voor onbepaalde duur. De opzegtermijn is dan maximaal 3 maanden.
Proefabonnementen op dagbladen, nieuwsbladen, weekbladen en tijdschriften eindigen na de afgesproken proeftijd. Opzegging is dus niet nodig.

Uitzonderingen regels: telefoon, televisie, internet en financiële producten en diensten

De regels gelden niet voor het verlengen en opzeggen van uw abonnement op telefoon, televisie en/of internet. Voor deze abonnementen gelden andere regels. Ook financiële producten en diensten, zoals verzekeringen, blijven buiten het bereik van de nieuwe regels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hoeft geen klacht neer te leggen, je schrijft aan de abonnement gever dat je de mogelijkheid niet hebt gehad om na afloop van het abonnement het contract te beëindigen en u dat als nog doet.

U mag (als het abonnement onder de wetgeving valt) dan per direct de betaling stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is altijd een opzegtermijn van een maand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je daarbij? Het contract is in principe afgelopen hoe kan er dan nog een opzegtermijn zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is gewoon niet mogelijk om de DonaldDuck bijv per direct op te zeggen zodat je die op donderdag/vrijdag niet meer krijgt en ook niet hoeft te betalen. Er zitten al Donaldducks in de pijplijn namelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou ik moeten betalen voor een fout van een ander? Overigens lees het antwoord van Maria eerst is voordat je een dergelijke uitlating doet.
Waar ik een hele goede ervaring mee heb is
https://www.klachtenkompas.nl/

Mijn klacht ging geheel ergens anders over, maar was wel binnen een dag naar volle tevredenheid opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de meeste 'soorten' abonnementen geldt nu, dat ze NA het eerste abonnement (van bijv. een jaar) wel stilzwijgend kunnen worden verlengd maar ook dat de abonnee het abonnement mag opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Daarna ben je ervan af.
Computoon